Absztrakció mint szenzuális tapasztalat | Blue Noses, El-Hassan Róza, Garancsi Tilda, Ludmila Hrachovinov, Kozári Hilda, Eva S. Pusztai
kurátor | Pilinger Erzsébet
megnyitó | 2025. november 6. 19:00
web | http://budapest.knollgalerie.a...
a kiállítás bezárása | 2026. január 17.
cím | Knoll Galéria Budapest
Bár az absztrakt formákkal kialakított művek gyakran szellemi és spirituális tartalmakhoz kapcsolhatók, jelenthetnek alapvetően szenzuális tapasztalatot is.
Önkéntelen mozgást válthatnak ki festmények, mozdulatok dinamikáját idézve, sőt testi pozíciók ismétlését is ösztönözhetik. A néző testi jelenlétet tudatosíthatják tárgyak, amelyek közelségének legapróbb jelére rezonálnak, s így a tér érzékelését is felerősíthetik. Formák, színek ismétlődésével megvalósuló képi ritmusok is érzékeltethetnek mozgást s kelthetnek zenei asszociációkat is. Más művek tapintásra ösztönöznek, vagy az ízlelés és a szaglás érzékeit provokálják. A néző így érzéki tapasztalatokhoz, egyéni élményekhez juthat, önreflektív jelenléte valósulhat meg.
Ezt, az „élmény tapasztalatán alapuló" méltóságot, a befogadás szenzuális formáját javasolta a nézőnek egy amerikai művészettörténész, Gene Swenson is a '60-as években. Az intézményesült, akadémikus, logikai-kritikai nyelv használata helyett a műértelmezéshez a Marcell Duchamp-féle szellemes, érzéki (szinte csábító) és több szintű beszédmódot ajánlotta. A kanonizált formák helyett tehát a mű és a befogadó közötti közvetlen, érzékek működéséből következő kapcsolat megvalósítását.
A megnyitón a művészek közül jelen lesz: Ludmila Hrachovinova, Garancsi Tilda, El-Hassan Róza, Eva S. Pusztai
Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával! Az ikOn weboldalán sokkal több információt talál az eseményekről.