esemény

V. Művészkönyv Triennálé
Martin (SK), Olomuc (CZ), Łódź (PL), Miskolc (HU)
Kurátorok: Jarmila Kováčová, Gina Renotière

A művészkönyv-triennálé a közép-európai kulturális térben olyan alkotók számára nyújt platformot, akik a könyv médiumát a művészi inspiráció tartós forrásának és az egyéni alkotói programok alapjának tekintik. Ezen erőfeszítések végén egy igazi műalkotás születik: a művészkönyv, amely a művészeti, kézműves és technikai diszciplínák egyedülálló ötvözete, személyes művészi nyelvezettel és sajátos látásmóddal.
A kortárs képzőművészetben a művészkönyv sokféle megközelítése korlátlan lehetőségeket kínál az alkotóknak. A képzőművészethez hasonlóan teret kínál a kísérletezésnek, a formával, a tartalommal és a közönséggel való kommunikációval való játéknak.
A művészkönyvek gyakran tartalmazzák a szöveg és a kép arányos egyensúlyát, ahol a szavak és a vizuális elemek harmonikusan kommunikálnak egy könnyen érthető nyelven. A teljesen megvalósult művészkönyvek tartalmazhatnak ugyanazon művész által készített szöveges és vizuális elemeket, tipográfiai terveket, tisztán vizuális műveket vagy fotókönyveket. Azokban az esetekben, amikor a művészkönyv nem tartalmaz szöveget, a vizuális információ veszi át a vezető szerepet, és gyakran közvetíti a könyv üzenetét. A könyv vagy a mű címe gyakran kulcsként szolgál a könyv jelentésének megértéséhez.
A kiállításon olyan kísérleti könyvek is szerepelnek, amelyek megkérdőjelezik e művészeti műfaj hagyományos definícióit. Ezek a művek új narratív formákat fedeznek fel, és megkérdőjelezik a történetmesélés és értelmezés hagyományos módjait. A példák között szerepelnek könyvtárgyak, könyvinstallációk, videokönyvek és új médiában megjelenő könyvek. Ezeket a műveket a vizuális művészet kortárs irányzatai által befolyásolt egyéni művészeti koncepciók alakítják, és gyakran a közönség aktív részvételét igénylik.
A művészkönyv meghatározása magában foglalja az olyan művészi stratégiák felismerését, mint a töredezettség, az idézés, a kisajátítás, a sokszorosítás és a multimédiás megközelítések. Ugyanakkor elengedhetetlen a kreatív alkotások e folyamatos áramlásában rejlő jelentések és üzenetek azonosítása.
Az ötödik művészkönyv-triennálé a művészkönyv egyedi intermediális elrendezésére reflektál. Olyan művészek munkáit mutatja be, akik térbeli kompozíciókkal kísérleteznek, és az általános vizuális élmény fokozása érdekében installációkba integrálják az elemeket.
A kiállítás változatos formákat mutat be, köztük ötletes módon hajtogatott műveket, laza lapkompozíciókat és könyvek által inspirált térbeli tárgyakat. Bár a művészkönyvek készítésének elsődleges médiuma továbbra is a papír, az idei triennálé fából, textilből, fémből, üvegből, műanyagból és más anyagokból készült műveket is bemutat.
A kiállítás fontos része az interaktív, „megfogható” könyvtár, ahol a látogatók első kézből fedezhetik fel a könyves műtárgyakat. Ezt a részt kifejezetten a fiatal közönség számára tervezték, azzal a céllal, hogy elősegítse a művészeti és irodalmi kultúra megbecsülését.
A martini nemzetközi kiállítási projekt nemcsak a művészkönyvek készítésének folyamatát vizsgálja, hanem a kortárs képzőművészetben és a könyvkultúrában betöltött jelentőségüket is. A visegrádi országok művészeinek részvételével a triennálé rávilágít a művészkönyv mint fejlődő művészeti médium jelentőségére.
 

Jótanács

Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával!
Az ikOn weboldalán kilistázhatja a mai/holnapi/holnaputáni eseményeket!