rendezte: Sugár János | Sugár János
kurátor | Albert Eszter
megnyitó | 2025. szeptember 27. 18:00
a kiállítást megnyitja | Perzsa séta vetítés
web | https://fb.me/e/5mQyK6Xr5
a kiállítás bezárása | 2025. október 17.
cím | ISBN+
Sugár János alkotói pályáján a nyilvános tér, a mozgókép és a média különféle kísérleti formái egyaránt helyet kapnak. Munkásságát a PST (public art – street art – taktikus média) gyűjtőfogalommal írják le, közös bennük a zavarkeltés, a kontextus eltolás, az időbeliség és a folyamatos kérdésfeltevés: mi az, ami a múltban jelentéktelennek tűnt, de ma új fényt kap? Mozgóképes tevékenységének megállóit három hét alatt, három blokkon keresztül ismerhetjük meg.
Ma, amikor minden zsebben ott lapul egy rögzítésre alkalmas eszköz, szinte elképzelhetetlennek tűnik, mennyire más volt a hozzáférés néhány évtizeddel ezelőtt. Ez a különbség kulcsfontosságú ahhoz, hogy értsük a ‘90-es, 2000-es éveket. Ez a kiállítás és vetítés-sorozat egy első próbálkozás Sugár kísérleti filmes múltjának feldolgozására és újrakontextualizálására. Nemcsak arra hív, hogy újra felfedezzük a mozgókép történetének egy fontos fejezetét, hanem arra is, hogy közösen gondolkodjunk arról, hogyan is fogyasztunk mozgóképet.
Sugár János a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán diplomázott, 1979–1986 között tagja volt az Erdély Miklós vezette INDIGO Csoportnak ,1985-től a Balázs Béla Stúdió (BBS) tagja, majd 1990 és 1995 között vezetőségi tagja, 1994 és 1996 között a MetaFórum konferencia-sorozat társszervezője volt. Részt vett 1991-ben a São Paulo-i Biennálén, 1992-ben a kasseli Documentán, majd 1996-ban az 1. Manifestán Rotterdamban.
🎬 Nyitó vetítés
2025.09.27. 18:00
Perzsa séta (1985, 50 perc)
🎬 Egyszeri vetítés
2025.10.10. 18:00
Kamera a pácban (1992, 70 perc)
Ambigouos Window (1993, 15 perc)
🎬 Záró vetítés
2025.10.18. 18:00
Pengő (1987, 6 perc)
Perzsa séta (1985, 50 perc)
///////////////////////////ENG//////////////////////////////////////////
On János Sugár’s artistic path, public space, moving image, and experimental forms of media all play a central role. His work is often described by the umbrella term PST (public art – street art – tactical media), concepts that share a common thread of disruption, shifting contexts, temporality, and the constant raising of the question: what seemed insignificant in the past but now takes on a new meaning? Over the course of three weeks, in three thematic blocks, we will explore the key stations of his filming practice.
Today, when almost everyone carries a device capable of recording video in their pocket, it is hard to imagine how different it was to access a camera just a few decades ago. This gap is crucial for understanding the video art of the 1990s and 2000s. This exhibition and screening series marks the first attempt to process and recontextualize Sugár’s experimental film heritage. It not only invites us to rediscover an important chapter in the history of the moving image but also to reflect together on how we consume film and video today.
János Sugár graduated from the Sculpture Department of the Hungarian Academy of Fine Arts. Between 1979 and 1986, he was a member of the INDIGO Group led by Miklós Erdély. From 1985, he joined the Balázs Béla Studio (BBS), serving on its board between 1990 and 1995, and was co-organizer of the MetaForum conference series from 1994 to 1996. His international presence includes the São Paulo Biennial (1991), Documenta in Kassel (1992), and the 1st Manifesta in Rotterdam (1996).
✨ Opening screening
September 27, 2025
Persian Walk (1985, 50 min)
✨ One-time screening
October 10, 2025
Camera in Trouble (1992, 70 min)
Ambigouos Window (1993, 15 min)
✨ Closing screening
October 18, 2025
Pengő (1987, 6 min)
Persian Walk (1985, 50 min)
Ha az ikOn működésében bármilyen problémát észlel az ikOn 4.0-ra való átállás következtében, kérjük azonnal jelezze az ikon@ikon.hu e-mail címen!
A problémákat igyekszünk a legrövidebb idő alatt kijavítani.