esemény
„A férfi helyét senki nem firtatja a forradalomban” | Közel kétszáz, többségében női kiállító, a 19. századtól napjainkig | Budapest Galéria

kurátor | Szász Anna Lujza

megnyitó | 2025. julius 17. 18:00

a kiállítást megnyitja | SÜVECZ Emese művészettörténész, a Magyar Női Alap egyik alapítója, ügyvezető igazgatója

web | https://budapestgaleria.hu/_/2...

a kiállítás bezárása | 2025. október 5.

cím | Budapest Galéria, 1036 Budapest, Lajos utca 158.

Térkép

A textil összeköt, szétszabdal, egybesző. Az MTA Művészeti Gyűjtemény
raktárából kortárs kiállítótérbe költözik az az eredetileg hetven
négyzetméteres, virágmintás szőnyeg, ami több mint százhatvan nő közös
alkotása a 19. századból. A szőnyeg nem csupán dekoráció, hanem emlékmű,
politikai állásfoglalás és összefonódó élettörténetek textilbe hímzett
lenyomata.


A Magyar Tudományos Akadémia, a nemzeti gondolat és mozgalom intézményi
megtestesítője körül több, nők által kezdeményezett közösségi gyűjtés valósult meg az
idők során. Ezek közül az egyik első a virágos szőnyeg elkészítése volt 1865 és 1867
között.


Az akadémia székházát 1865-ben adták át, ám mire az épület felépült, a pénz elfogyott,
így a belső terek díszítetlenek maradtak. Mindez nagy valószínűséggel eljutott az Aradon
tartózkodó Bohus Jánosné Szőgyén Antónia (1803-1890) fülébe is, aki közösségi
felhívást adott fel több lapban egy, a díszterembe szánt szőnyeg létrehozására. A
szőnyeg 1867-re készült el, és került az akadémia épületébe, hogy először használati
tárggyá, majd rezsimeken és korokon átívelő, az intézményi autoritást megjelenítő
dísztárggyá váljon. A hímzésben résztvevő női csoportok, ez a több mint százhatvan nő
a társadalom szinte összes rétegét reprezentálta társadalmi osztály, felekezeti
hovatartozás, életkor és családi állapot tekintetében. A belépési küszöböt a varrni tudás,
illetve egy 75x75 cm-es megmunkálandó egység megvásárlása jelentette.
A kiállítás törekszik a szőnyeg történetének megismerésére és megismertetésére, illetve
jelentésrétegeinek feltérképezésére, összefűzve azokat más XIX. századi és kortárs,
magyar és nemzetközi művekkel. A kortárs textilmunkák nem csak a politikai
állásfoglalás különböző formáit jelenítik meg, de a művészeti kollektívák gyakorlatait is
magukba sűrítik. A munkák közötti sokféle kapcsolódási pont lehetőséget kínál arra,
hogy a textilt nemlineáris narratívában, a társadalmi és politikai pozicionálás terei felől
olvassuk össze.


A kiállítás kísérletet tesz a szőnyeg történetén és az azt körülvevő műalkotásokon
keresztül alternatív művészettörténetek bemutatására is – különös tekintettel azokra a
soha el nem ismert vagy rég elfeledett XIX. századi kézimunkákra, amelyeket a magyar
díszítő- vagy iparművészet részének is tekinthetünk. A kiállítás keretein belül teret kap
az intézményi (ön)reflexió is, különösen annak fényében, hogy napjainkban a kultúra és
a tudomány tereinek önállósága mindinkább meginog – részben a privatizáció, részben a
fenntarthatatlanság következtében –, vagy összefonódik az aktuális hatalommal. A
galéria terei így olyan tudások és tudományos munkák számára nyílnak meg, amelyek
eddig rejtve maradtak, jóllehet jelentős kultúrpolitikai súlyt hordoznak. Látnunk kell
azonban, hogy a szőnyeg méltó és teljességében való bemutatása lehetetlen – nem
csupán a szőnyeg kettévágottsága miatt – , hiszen a kultúra terei szimbolikus és
gyakorlati értelemben is szűkké válnak.

Jótanács

Ha egy intézmény nevére kattint, akkor az ikOn megmutatja az intézmény adatait és azt, hogy milyen események lesznek ebben az intézményben.