esemény
Nézőpont kérdése | VILIM Kati | The Space

megnyitó | 2025. junius 11. 18:00

web | https://www.thespace.hu/hu/vil...

a kiállítás bezárása | 2025. julius 11.

cím | 1015 Budapest, Hattyú utca 16.

Térkép

Vilim Kati művészeti tanulmányait Magyarországon folytatta, majd pályája hamar nemzetközi irányt vett, immár két évtizede New Yorkban él és alkot, az ottani művészeti szcéna aktív résztvevője. A festészetében megjelenő geometrikus absztrakció tárgy nélkülisége az európai és az amerikai tradícióból kiindulva alakít ki olyan vizuális nyelvezetet, amit a festészet mediális határainak tágítása, a tiszta forma, az anyag közvetlen kifejezőerejének keresése jellemez. A New York School egyik legkiemelkedőbb teoretikusa, Clement Greenberg szerint a modernista festészet elsősorban a festészet médiumának feltételeit tematizálja. Ezt az önreflexív hozzáállást figyelhetjük meg Vilim Kati munkáiban is, ahol a festészet nem csupán képi tartalmakat közvetít, hanem saját adottságait és érzéki hatásmechanizmusait vizsgálja.

A Nézőpont kérdése című kiállítás a művész legfrissebb alkotásait mutatja be, amelyeket letisztult, redukált formai nyelvezet jellemez. A műveket meghatározó a geometrikus formakészlet nem annyira szabályos, határozott alakzatokként, sokkal inkább széles sávok, áttetsző színmező-szeletek variációiként és ismétlődéseiként rajzolódik ki. A geometria tehát nem mint merev szerkesztettség, hanem poétikaként érvényesül, a kompozíciók sajátos ritmikáját a struktúra és az érzékiség közötti egyensúly teremti meg. A művek meghatározó kompozíciós eleme maga a transzparencia, amely fellazítja a formákat, miközben intenzifikálja a térélményt. Az egymáson átszüremlő felületek mentén új formák és új tónusok keletkeznek, a légies színrétegek könnyedséget és érzékiséget csempésznek a geometrikus absztrakcióra jellemző határozott körvonalakkal és kemény élekkel rendelkező formák világába. Bár a formai és színbéli átfedések, áttűnések mentén az optikai illúzió szintjén egyfajta mélységérzet keletkezik a képeken, a művek nem hierarchikus kompozíciós elvet követnek; a képstruktúra egymástól szinte elkülöníthetetlen síkok rétegződése mentén alakul. Mindemellett a szín nem csupán dekoratív elemként szolgál, hanem érzéki és emocionális erőként lép működésbe a műveken. A konzekvensen alkalmazott szín- és formakészlet köti össze a kiállításon szereplő különböző műtípusokat, az olajfestményeket, a panelekre applikált gipsz stukkókat, valamint a textilmunkákat. Utóbbiak sajátos hidat képeznek az analóg és a digitális képkészítés között: a textilek a Jacquard szövést veszik alapul. A 19. századi technikában a mintatervezés lyukkártyás szövőgép használatával történt, ami a digitális adatfeldolgozás előfutárának tekinthető, ezáltal Vilim textilművei egyszerre idézik meg a hagyományos festői eljárást és a számítógépes képgenerálás logikáját. A kiállított műveken alkalmazott különböző technikák és eltérő hordozók más-más textúrát eredményeznek, amely hol optikai, hol taktilis módon válik érzékelhetővé, így a felületek materialitása éppúgy meghatározó, mint a kompozíció belső logikája.

A művekben megfigyelhető formai ismétlődések azonban hangsúlyosan nem mechanikusak, hanem variatívak: a formai permutációk egyedisége és ritmusa egyszerre teremt kohéziót és szabadságot. Vilim alkotásai elutasítanak mindenféle narrativitást vagy referencialitást; nem utalnak önmagukon kívülre, nem ábrázolnak, nem „jelentenek”, hanem egyfajta vizuális jelrendszerként működnek, amely nyitva hagyja a szabad asszociáció, az értelmezés lehetőségét. A műveken megjelenő absztrakt formák sem nem jelölők, sem nem szimbólumok, sokkal inkább nyitott vizuális struktúrák, amelyek nem közvetlen jelentéseket hordoznak, hanem a nézői tapasztalat által telítődnek jelentéssel. A cím így nemcsak a szemlélő térbeli helyzetére utal, hanem arra a sajátos viszonyra is, amelyben a percepció és az értelmezés személyes tapasztalattá válik. A mű nem zárt jelentésegység, hanem párbeszéd - a jelentés mindig a szemlélő és az alkotás viszonyában jön létre. A képek nem előre meghatározott tartalmat közvetítenek, hanem a figyelem és érzékeny odafordulás révén tárják fel jelentéslehetőségeiket. A jelentés tehát nem előre adott, hanem a befogadás aktusában, az értelmezői jelenlét és viszonyulás során formálódik.

A kiállított művek központi kérdései - formák és szín kölcsönhatásai, a befogadó érzékelési és értelmezési folyamatai; olyan hagyományos festészeti problémák, amelyeket Vilim Kati művei újraértelmeznek, hogy a médium határait tágítva nyissanak teret a kortárs vizuális tapasztalatok irányába. Az alkotások a festészet kiterjesztését célozzák, a technikák, hordozók, anyagi minőségek, a taktilis és optikai dimenziók, valamint az analóg és digitális képiség közötti átjárhatóság vizsgálatán keresztül. A Nézőpont kérdése című kiállítás a festészet hagyományos eszközeiben rejlő kimeríthetetlen potenciálra világít rá, a klasszikus médiumot nem lezárt, statikus rendszerként, hanem a tradíció és a kortárs vizualitás élő dialógusaként értelmezi, amely képes a folyamatos átalakulásra és megújulásra.

Máté Zsófi

Jótanács

Az ikOn adatbázisába feltöltött események az artRoll oldalakon azonnal láthatóvá válnak.