MONOLITH │ Szlávik Barbara kiállítása | Szlávik Barbara
kurátor | Schneller János, Bánki Ákos
megnyitó | 2025. május 29. 19:00
a kiállítást megnyitja | Csanádi-Bognár Szilvia
web | https://www.facebook.com/event...
a kiállítás bezárása | 2025. junius 21.
cím | Resident Art galéria
Szlávik Barbara radikális festészete attól radikális, hogy minden értelemben elmegy a festészet határáig, és azon a pengevékony mezsgyén egyensúlyoz, amely a festészetet és a nem-festészetet választja el egymástól. Kép-elméleti vizsgálódásait leginkább analitikus meta-festészetként lehetne aposztrofálni, azaz olyan művészetnek, amely a festészet eszközeivel vizsgálja a műfaj végső kérdéseit. Mindeközben a tudományos apparátus módszereit is alkalmazza, azaz a filozófia, az esztétika és a művészetelmélet teoretikusainak fogalomkészletével operál. A hermeneutikai megalapozottság – ahogy a hermeneutika általában – az értelmezés olyan rétegeit tárja fel, amelyek bár az interpretációt gazdagítják, mindazonáltal nem előfeltételei a befogadásnak. Hiszen a kép-installáció olyan environmentként is működik, amely primeren, azaz érzékiségében is ható teret képezve árasztja el a befogadót. A kép, vagy helyesebben a képek monumentális struktúrája a pusztán kétdimenziós élményt a harmadik dimenzió megtapasztalásával gazdagítja. A monumentális kép-kompozíciók a vertikális és a horizontális irányok kiemelésével olyan ősi formákat hívnak elő, mint a monolit kőoszlopok vertikális tömege, amelyek kultúrától függetlenül, minden esetben a felsőbb dimenziókkal való kapcsolattartás, vagy a teremtés megnyilvánulásai (ld.: menhir, obeliszk, siva lingam). Ez esetben a ’mono’, azaz az önmagában létező, egyedülálló jelentés a kép, mint egység megbonthatatlanságának, ill. megbonthatóságának kérdéskörét is pedzegeti. Ahogy Szlávik írja: „A kép teste már nem (csak) abban érdekes, hogy egy adott képen belül érvényesülhet-e, hanem egy közös konstellációban miként mosódik el a saját rész és hol válik közös, integrált résszé egy kompozíció során.” Vajon a több darabból álló kép egy műalkotás-e, vagy a darabok önállóan is megállják a helyüket? A vízszintesen futó ’frízsor’ pedig egyszerre idézi a szintén prehisztorikus lintelek, valamint a klasszikus görög építészet architráv formáit. Mindezzel együtt Szlávik festészetében a zeneiség, a csend és a harmónia a színek egymással kapcsolódó és reflektáló összhatásában is megnyilvánul.
Schneller János, művészettörténész
Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával!
Az ikOn weboldalán kilistázhatja a mai/holnapi/holnaputáni eseményeket!