This Is Not a Love Talk S01E03 > Az identitás esztétikája és politikája | Horváth Gideon, Oláh Norbert, Trapp Dominika
megnyitó | 2025. május 26. 18:00
web | https://trafo.hu/kiseroprogram...
cím | Trafóklub
This Is Not a Love Talk S01E03 > Az identitás esztétikája és politikája
2025. május 26. (hétfő) 18:00 - 20:00, Trafóklub
Moderátorok: Miklósvölgyi Zsolt és Zemlényi-Kovács Barnabás
Meghívott vendégek: Horváth Gideon, Oláh Norbert és Trapp Dominika
"A Trafó Galéria által idén tavasszal útjára indított This is Not a Love Talk című kortárs művészeti vitasorozat első adása arra kereste a választ — Dean Kissick és Seregi Tamás kapcsolódó írásaira építve —, hogy miként „semmizte ki” a kultúra a művészetet, milyen folyamatok vezettek odáig, hogy a nemzetközi kortárs képzőművészet egy jelentős részét olyan kulturális és szociális szempontrendszer, illetve feladatkör határozza meg, amely — paradox módon — éppen az érzékelési és gondolati rendszereink felforgatására, saját pozíciók és új valóságok létrehozására irányuló politikai potenciálját látszik korlátozni.
E tematikát szorosan követve, a második alkalommal a posztkoloniális fordulat két egyaránt emancipatorikus szándékú, ugyanakkor egymással szembenálló irányát, a posztmodern multikulturalizmus és az univerzalista altermodernizmus művészetfelfogását ütköztettük, hogy — Nicolas Bourriaud nyomán — egyebek mellett megvizsgáljuk, miért vált fontosabbá a kortárs képzőművészet (poszt)globális kurátori ideológiáiban annak kérdése, hogy honnan, illetve milyen etno-kulturális környezetből és/vagy marginalizált társadalmi háttérből érkezik egy művész, ahhoz képest, hogy hová tart, és miféle kollektív célok és víziók irányába törekszik.
A sorozat mostani, harmadik epizódja — az első két eseményből következően — ezúttal az identitás központivá váló ernyőfogalma és a kortárs képzőművészet komplex viszonyára fókuszál. A korábbi alkalmak elvontabb, általánosabb problémák felé tájékozódó, elméleti megközelítéséhez képest ezúttal konkrét művészeti pozíciók és alkotói stratégiák perspektívájából közelítünk a kijelölt témához. Az est meghívott vendégei éppen ezért az eseménnyel párhuzamosan zajló OFF-Biennále három kiállító művésze — Horváth Gideon, Oláh Norbert és Trapp Dominika — lesznek. Beszélgetésük arra koncentrál majd, hogy miképpen lehet a különféle társadalmilag kódolt identitásokat az autonóm művészeti törekvések médiumává és tematikájává emelni érvényes módon, anélkül, hogy szükségszerűen didaktikus politikai üzenetek közvetítésére, vagy posztmodern sérelem- és áldozatpolitikai versengések lefolytatására használnánk azokat. Miként válhat az identitás az autonóm művészi kifejezés dekonstruálható, szét- és újra összeszerelhető, adott esetben radikálisan felforgatható és kreatív módon kisajátítható „formájává”, ahelyett, hogy a neoliberális tőkeérdekeknek kedvező identitáspolitikai fragmentáció által kizsákmányolható erőforrásként tekintsünk rá?"
Miklósvölgyi Zsolt és Zemlényi-Kovács Barnabás
A This is Not a Love Talk a Trafó Galéria által szervezett eseménysorozat. Az élő adásból készült szerkesztett változat podcast formájában jelenik meg az acb Média – a sorozat médiatámogatójának – felületén.
Horváth Gideon (1990) Párizsban tanult, Budapesten él és alkot. Fő témái az ökológiai és queer elméletek, történeti kitekintések és szubkultúrák, amelyekkel szobrászati munkáiban és performanszaiban foglalkozik. Általában sebezhetőnek tűnő, de reziliens anyagokkal dolgozik, mint a méhviasz vagy a porcelán. Az elmúlt években a legfontosabb hazai intézményeiben, valamint Ausztria, Szlovákia, Csehország, Németország, Lengyelország, Franciaország és az Egyesült Királyság különböző galériáiban és múzeumaiban állított ki. 2023-ban elnyerte az Esterházy Művészeti Díjat, 2024-ben pedig az AICA díját a legjobb egyéni kiállításért.
Oláh Norbert (1990) festőművész, a Nógrád megyei Héhalomban született. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomázott 2016-ban Radák Eszter osztályában. Munkásságát az identitás kérdései, a művész társadalmi szerepe, a művészet és a hatalmi struktúrák viszonya, valamint az intézménykritika határozzák meg. Festészeti gyakorlatában a figurativitás, az absztrakció és a konceptuális megközelítések egyaránt jelen vannak, gyakran széles mediális és műfaji eszköztárral dolgozik. Művészeti praxisának szerves része a társadalmi elköteleződés: civil kezdeményezésekben vesz részt, hátrányos helyzetű fiatalokkal dolgozik, és aktívan törekszik arra, hogy a kortárs művészet szélesebb társadalmi rétegek számára is elérhetővé váljon. Szerepelt többek között a 2021-es OFF-Biennálén, a Ludwig Múzeumban, valamint az acb Galériában. Az idei OFF-Biennálén művészként és kurátorként is részt vesz. 2023-ban az Esterházy Art Award döntősei között szerepelt. A progresszív roma művészeti térként működő Bura Galéria művészeti vezetője, valamint a Cigánybűnözők nevű alkotói kollektíva társalapítója.
Trapp Dominika (1988) képzőművész, egyetemi évei alatt és diplomázás után festészeti gyakorlatból indult ki, de munkájában korán megjelent a szociális érzékenység és a közösségi részvételre építő művészeti gyakorlat is. Művei a belső világ és a kollektív önismeret metszéspontján helyezkednek el, különös figyelmet fordítva a hagyomány és a kortárs kultúra viszonyára, a nők szerepére a magyar paraszti közösségekben, valamint a testképet érintő társadalmi mintázatokra. Művészi kutatásaiban a szomatikus és intuitív festészetet a történeti és társadalmi reflexió eszközeként használja. Egyéni kiállítása volt többek között a Trafó Galériában (Budapest, 2020), a Karlin Studiosban (Prága, 2020), szerepelt a Baltic Triennále (Vilnius, 2021), a Manifesta 14 (Pristina, 2022), az EVA International – Ireland’s Biennial (Limerick, 2023), valamint az EKO9 Triennále (Maribor, 2024) és a The Matter of Art Biennále (Prága, 2024) eseményein. Művészeti rezidenciákon vett részt New Yorkban (Art in General), Bécsben (Erste Stiftung) és Prágában (FUTURA). Jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskolájának multimédia művészet programján folytat doktori kutatást.
This Is Not a Love Talk S01E01 | Hogyan semmizte ki a kultúra a művészetet?
This Is Not a Love Talk S01E02 | Modernitás: hiteltelen program?
Az ikOn artKomm levelek nem mindenben helyettesítik a postai meghívókat, de az ikOn használatával intézményenként átlagosan 4 havonta sprólható meg annyi papír, amennyi egy fa életét jelent(het)i.