Szűcs Teri tárlatvezetése | Anna Daučíková: A tekintet nyelvtana | .
megnyitó | 2025. május 15. 18:00
web | https://trafo.hu/kiseroprogram...
cím | Trafó Galéria
2025. május 15-én (csütörtökön) 18 órától Szűcs Teri író, kritikus, független kutató tart tárlatvezetést Anna Daučíková A tekintet nyelvtana című kiállításán.
Szűcs Teri (1975, Leningrád, Szovjetunió) író, kritikus, független kutató. 2009-ben szerzett doktori fokozatot az Eötvös Loránd Tudományegyetem esztétika doktori programján. Foglalkozott a holokauszt irodalmával, magyar roma irodalommal, feminista és queer művészettel. Dolgozott többek közt az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Corvinus Egyetem oktatójaként. Volt szociális munkás és projektkoordinátor. Kritikái, tanulmányai, esszéi jelentek meg számos folyóiratban és médiafelületen.
Társkurátorként részt vett a Közösen kihordani – Péli Tamás: Születés (BTM Vármúzeum – OFF-Biennále Budapest) című projekt létrehozásában. Közreműködött a RomArchive – The Digital Archive of the Roma projekt vizuális művészeti szekciójának létrehozásában. Kurátorként dolgozott Danica I. J. Knežević Rhythms of Care című kiállításán (2024, Obrat, Maribor) és szervezőként a Constructing Care művészeti rezidenciaprogramban (GuestRoom Maribor, 2024). A felejtés története (A holokauszt tanúsága irodalmi művekben) című tanulmánykötete 2011-ben jelent meg a Kalligram kiadónál. Társszerkesztője és egyik szerzője a „Zsidó” identitásképek a huszadik századi magyar irodalomban című tanulmánykötetnek. Visszatért hozzám az emlékezet (Demencia és Óperencia) című, Déry- és Artisjus-díjas prózakötete 2024-ben jelent meg a Magvető kiadónál.
A program ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!
* * *
Anna Daučíková: A tekintet nyelvtana
Kurátor: Páldi Lívia
Látogatható: 2025. május 7 - június 15.
Anna Daučíková a szlovák és cseh feminista és queer művészet meghatározó alakja. Miután 1978-ban befejezte tanulmányait a Pozsonyi Képzőművészeti Egyetemen, Daučíková az 1980-as évek elején Moszkvába költözött. 1991-ben visszatért Pozsonyba, több női fókuszú nonprofit szervezet társalapítója, valamint az ASPEKT feminista folyóirat művészeti vezetője volt, és az LMBTQI+ jogok szószólója lett Szlovákiában.
Az elmúlt öt évtizedben Daučíková a festészet, a fotográfia, a kollázs, a film és a szobrászat határterületén mozgó, sokszínű és összetett alkotói gyakorlatot alakított ki. Művészeti praxisa a hagyományos műtermi munkától az 1990-es évek közepén a szlovák művészeti szcénában meghatározó performanszművészeti eseményeken való részvételig ível. Videóműveinek központi eleme saját testének és mozdulatainak átültetése a képernyő síkjára, melyek feminista és queer állásfoglalásokként is olvashatóak. Daučíková számára különös jelentőséggel bír a mentális test fogalma, ami a köztesség (in-betweenness) tapasztalatával kapcsolatos vizsgálódásaihoz szorosan kötődik, és amit elsősorban saját transz identitásának leírására használ.
A Trafó Galériában megrendezésre kerülő, első magyarországi önálló kiállítása a feminista kritikával és a társadalmi nem politikájával kapcsolatos témákat jár körül. A kiállítás Daučíková elmúlt évtizedekben készült munkáiból mutat be válogatást, köztük korai egycsatornás videókat, kollázsokat, valamint a kilencvenes években készült fotó- és videóperformanszokat, melyek a testnek a „közvetítés eszközeként” való értelmezésére és egyfajta érzéki vizualitás kidolgozására összpontosítanak. Anna Daučíková megközelítését rendkívüli érzékenység jellemzi a társadalmi struktúrák az önmeghatározást és a személyes kifejezést alakító természetével kapcsolatban.
Anna Daučíková (1950, Pozsony) Prágában él és dolgozik. 1991 óta a nemzetközi művészeti szcéna aktív szereplője, kiállításai többek között a londoni Tate Modernben (2024), a bécsi Secessionben és az ostravai PLATO-ban (2022), a 14. Balti Triennálén (Vilnius) és a prágai Rudolfinumban (2021) voltak láthatóak. Műveivel továbbá a washingtoni The Corner at Whitman-Walker (2020), a berlini KW-Institute for Contemporary Art, a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria, a tiranai Museum of Socialist Realism, a stuttgarti Württembergische Kunstverein (2019); a chicagoi Neubauer Collegium (2018), a kasseli/athéni documenta 14-en (2017), a prágai Galerie Futura (2016), a 2015-ös Kijevi Biennálén, valamint a bécsi MUMOK Gender Check - Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe című (2009) kiállításain találkozhatott a közönség. Daučíková éveken át volt a Pozsonyi Képzőművészeti és Design Egyetem, a Prágai Képzőművészeti Egyetem és a Salzburgi Nyári Akadémia oktatója.
Fotó: Bilák Krisztina
Az ikOn archívumában az összes 2000. januárja óta feltöltött esemény megtalálható.
archívum