A tekintet nyelvtana | Anna Daučíková
kurátor | Páldi Lívia
megnyitó | 2025. május 6. 18:00
web | https://trafo.hu/trafo_galeria...
a kiállítás bezárása | 2025. junius 15.
cím | Trafó Galéria
Kurátor: Páldi Lívia
Megnyitó: 2025. május 6. (kedd) 18:00
Látogatható: 2025. május 7 - június 15.
Anna Daučíková a szlovák és cseh feminista és queer művészet meghatározó alakja. Miután 1978-ban befejezte tanulmányait a Pozsonyi Képzőművészeti Egyetemen, Daučíková az 1980-as évek elején Moszkvába költözött. 1991-ben visszatért Pozsonyba, több női fókuszú nonprofit szervezet társalapítója, valamint az ASPEKT feminista folyóirat művészeti vezetője volt, és az LMBTQI+ jogok szószólója lett Szlovákiában.
Az elmúlt öt évtizedben Daučíková a festészet, a fotográfia, a kollázs, a film és a szobrászat határterületén mozgó, sokszínű és összetett alkotói gyakorlatot alakított ki. Művészeti praxisa a hagyományos műtermi munkától az 1990-es évek közepén a szlovák művészeti szcénában meghatározó performanszművészeti eseményeken való részvételig ível. Videóműveinek központi eleme saját testének és mozdulatainak átültetése a képernyő síkjára, melyek feminista és queer állásfoglalásokként is olvashatóak. Daučíková számára különös jelentőséggel bír a mentális test fogalma, ami a köztesség (in-betweenness) tapasztalatával kapcsolatos vizsgálódásaihoz szorosan kötődik, és amit elsősorban saját transz identitásának leírására használ.
A Trafó Galériában megrendezésre kerülő, első magyarországi önálló kiállítása a feminista kritikával és a társadalmi nem politikájával kapcsolatos témákat jár körül. A kiállítás Daučíková elmúlt évtizedekben készült munkáiból mutat be válogatást, köztük korai egycsatornás videókat, kollázsokat, valamint a kilencvenes években készült fotó- és videóperformanszokat, melyek a testnek a „közvetítés eszközeként” való értelmezésére és egyfajta érzéki vizualitás kidolgozására összpontosítanak. Anna Daučíková megközelítését rendkívüli érzékenység jellemzi a társadalmi struktúrák az önmeghatározást és a személyes kifejezést alakító természetével kapcsolatban.
Anna Daučíková (1950, Pozsony) Prágában él és dolgozik. 1991 óta a nemzetközi művészeti szcéna aktív szereplője, kiállításai többek között a londoni Tate Modernben (2024), a bécsi Secessionben és az ostravai PLATO-ban (2022), a 14. Balti Triennálén (Vilnius) és a prágai Rudolfinumban (2021) voltak láthatóak. Műveivel továbbá a washingtoni The Corner at Whitman-Walker (2020), a berlini KW-Institute for Contemporary Art, a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria, a tiranai Museum of Socialist Realism, a stuttgarti Württembergische Kunstverein (2019); a chicagoi Neubauer Collegium (2018), a kasseli/athéni documenta 14-en (2017), a prágai Galerie Futura (2016), a 2015-ös Kijevi Biennálén, valamint a bécsi MUMOK Gender Check - Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe című (2009) kiállításain találkozhatott a közönség. Daučíková éveken át volt a Pozsonyi Képzőművészeti és Design Egyetem, a Prágai Képzőművészeti Egyetem és a Salzburgi Nyári Akadémia oktatója.
Támogatók: NKA, Káli Kövek
A kiállítás az OFF-Biennále Budapest kísérőprogramja.
Képkredit: Anna Daučíková: After the Turn (2019). Vizuális kommentár a The Turn in the Bathtub (1996) című kollázssorozathoz (együttműködésben Jiŕí Thýnnel)
Az ikOn adatbázisába feltöltött események az artRoll oldalakon azonnal láthatóvá válnak.