esemény
Miután idegenek lettünk | Ana Čavić, Ines Doujak, Mila Panić, Ana Pečar, Trapp Dominika, Ulbert Ádám | Budapest Galéria

kurátor | Erőss Nikolett, Szász Anna, Tóth Fanni, Jure Kirbiš

megnyitó | 2025. április 29. 18:00

a kiállítást megnyitja | Pándi Balázs

web | https://budapestgaleria.hu/_/2...

a kiállítás bezárása | 2025. julius 6.

cím | Budapest Galéria

Térkép

A megnyitó után 19 órától a művészek tartanak tárlatvezetést!

 

MIUTÁN IDEGENEK LETTÜNK

 

A néphiedelem szerint a környéket egykor benépesítő, ám az emberek térhódítása miatt egyre megfogyatkozó óriások közül a legutolsóról kapta nevét a Balaton. Hosszú-hosszú ideig az óriások és az emberek békében éltek a környező erdőkben. Mikor azonban Balaton, az óriás egyetlen leányát éppen egy ember cserbenhagyása miatt veszítette el, ő maga is elkeseredettségében odaveszett, és az óriások végleg eltűntek a vidékről. Az ő eltűnésükkel azonban az emberi és a természeti közötti közvetítő, az ezt a két szférát egységben megtartani képes erő is eltűnt. Az általa hagyott betöltetlen térbe pedig egy újfajta tapasztalat férkőzött be: egy olyan idegenség, amely több teret hagy a kötődni vágyásnak, mint magának a kötődésnek.
Ember és természet egymás mellé rendeltsége és kapcsolódásuk egyértelműsége érvényét vesztette a modernitásban. Ebben az állapotban - amiben mind a természettől való félelem megszelidítése, mind a természettel való egység megélésének teljessége kudarcot vall - születik meg ember és természet kétpólusossága: az ember, s szemben a természet, mint Másik. Az a Másik, amelyet a természet jelent, saját végtelenségével és inherens másságával ellenpontozza az ember végességét és megismerhetőségét. Ez az elkülönülés pedig idővel elidegenedéssé formálódik. Ennek az elidegenedési folyamatnak az eredménye az, hogy a természetnek való kiszolgáltatottság érzése, ami évezredek óta az ember sajátja, félelemmé, szorongássá módosul.
Ezt tompítandó, az ember megpróbál úgy kapcsolatot teremteni a természettel, hogy általa elérhető, megszólítható alakba hozza, még akkor is, ha ez az alak félelmetes és kiszámíthatatlan. De legfőképpen ismeretlen. A jelenségek mögé helyezett szellemi erők ennek az ismeretlennek próbálnak alakot adni, rajtuk keresztül próbáljuk megérteni a világot és magunkat, hogy tompítsuk a bizonytalanságot, a szorongató félelmeket, de legalább megosszuk őket, és e megosztásban találjunk menedéket. Annak a bizonyossága, hogy nem vagyunk egyedül a félelmeinkkel, a közösség erejét rendeli az egyén magánya mellé. Történeteket, meséket írunk és olvasunk, amelyek ezt a megváltó megértést, a félelmek feltárását, megosztását és biztonságos megélését szolgálják. Nem elűzni akarjuk a félelmet, hanem ennek jelenlétében megtapasztalni a biztonságot.
A bolygó és az ember jövője feletti aggódás újabb jelenség, annak a felismerése szülte, hogy a méltatlan bánásmód visszafordíthatatlan károkat okoz a Földnek, a lassú pusztulás miatt érzett tehetetlenség pedig gúzsba köti az emberi lelket. Amikor a cselekvésre ösztönzés hiábavalóvá válik, a veszteség felett érzett gyász és megrendülés lesz az elbeszélt történetek közös nevezője, amelyektől már nem is szabadulni vágyunk, hanem arra, hogy belakhassuk őket.
A kiállítás külföldi és magyar művészek munkáin keresztül pásztázza végig azt a távolságot, amely ember és környezete közt feszül. A művek ennek a viszonynak a megváltozására reflektálnak, felmutatva azokat a megszelidítési kísérleteket is, amelyekkel ez a távolság mindenek dacára mégis intimitássá formálódhat.
A Miután idegenek lettünk az UGM | Maribor Művészeti Galéria által 2024-ben megrendezett EKO 9 Triennále anyagából készült válogatás és újrarendezés. A maribori Triennále az Eyes in the Stone címet viselte, a szlovén táj egy emblematikus képződményére, a Prisojnik-hegy szikláiból kirajzolódó leányarcra utalva. A budapesti válogatás a hazai táj hasonlóan mitizált és rengeteg képzetet magába sűrítő tavát, a Balatont idézi meg annak érdekében, hogy a lokális kontextus érzékenységeire is reflektáljon.

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.