Vészfrekvenciák | Lawrence Abu Hamdan (JO/UK), Nikita Kadan (UA), Jeneses Ádám – Kophelyi Dániel – Krasz Ádám (HU), Cal Kowal – Charlotte Moorman (US), Tuan Andrew Nguyen (VN/US), Open Group (UA), Páll Tamás (HU)
kurátor | Molnár Veronika, Székely Katalin
megnyitó | 2025. május 10. 18:00
web | http://offbiennale.hu/
a kiállítás bezárása | 2025. junius 15.
cím | Bakáts Bunker Underground Kulturális Tér, 1092 Budapest, Bakáts tér 1.
Nyolcvan évvel ezelőtt Budapest romok és fel nem robbant lőszerek talaján épült újjá egy pusztító ostrom után, amely a második világháború egyik leghosszabb és legvéresebb csatája volt. Akárcsak épületeink és utcáink, mi magunk is évtizedeken át hordozzuk a háború sebeit – legyenek azok fizikaiak vagy lelki természetűek. Félelmeinket generációról generációra adjuk tovább, amelyeket aztán folyamatosan manipulálnak, eltorzítanak és felhasználnak – sokszor éppen ellenünk. A háború visszhangzik fülünkben, elménkben és szívünkben.
Eközben egyre több szó esik a világban – különösképpen Európában – a fegyverkezés szükségességéről, amit a különböző kormányok kommunikációs kampányaiban és költségvetési terveiben egyaránt biztonsági garanciaként mutatnak be, másrészt erődemonstráció gyanánt a valós vagy vélt ellenségekkel szemben. Ugyanakkor a fegyverkezés jelentős üzleti vállalkozás is, amely a nemzetgazdaságok és magáncégek érdekeit szolgálja, miközben a közvéleményben általános fenyegetettség érzetet kelt – annak ellenére, hogy éppen biztonságot ígér. Végső soron a fegyverek,, hajlamosak elsülni, még a legjobb szándékok ellenére is. Magyarország közvetlen szomszédságában háború dúl, amely egyre inkább egy újabb világháború rémképét vetíti előre, a közel-keleti konfliktus állandó eszkalációs fenyegetést jelent, és világszerte folyamatosan zajlanak polgárháborúk és határmenti összecsapások – a bombák robbanásai régóta nem hallatszottak ennyire közelről. A biztonság csábító szirénhangját könnyen elnyomja a légvédelmi szirénák sivítása.
A hang gyakran válik a pszichológiai, sőt, a fizikai hadviselés eszközévé. A légitámadások és a bombarobbanások hangjai éppoly pusztítóak lehetnek, mint az általuk okozott emberi veszteségek. A légvédelmi szirénák és a bombázás hangjai által okozott szomatikus tünetek, a vadászgépek morajlása által kiváltott poszttraumás állapotok olykor ugyanolyan halálosak lehetnek, mint maguk a fegyverek. Az OFF-Biennále Budapest részeként egy egykori légó-pincében megrendezett Vészfrekvenciák című kiállítás olyan műveket mutat be, amelyek manipulálják és játékba hozzák a háború hangjait. Ezek az alkotások dekonstruálják, újrakomponálják és felülírják a konfliktusok zajait, lehetőséget kínálva egy olyan jövőkép megfogalmazására, amelyben a fegyverek talán végleg elhallgathatnak.
A Blinken OSA Archivummal együttműködésben a kiállítás emellett egy kisebb válogatást mutat be a hidegháborús polgári légvédelem archív anyagaiból, valamint a nyolcvan éve történt Budapest ostromával kapcsolatos dokumentumokból.
Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.