esemény
O | Kókai Lili | Magyar Műhely Galéria

kurátor | Sapp Tóth Lili

megnyitó | 2025. április 2. 18:00

a kiállítást megnyitja | Sapp Tóth Lili

web | https://www.facebook.com/event...

a kiállítás bezárása | 2025. április 26.

cím | Magyar Műhely Galéria

Térkép

Önkéntelen ÖrÖkmozgÓk ÖrvénylŐ kÖrei megtÖrhetetlenek
Kókai Lili festményein a mindennapi pillanatképek szereplői, a tengődő emberiség jelenik meg – olyan figurák, akik nem csupán egy zsánerkép röpke pillanataiban léteznek, hanem az örök mozgás és jelentéktelen áramlás végtelenségében merevednek meg, materiális és ösztön-cselekedeteiket végezvén. A csoportos portrékon áramló mozdulatsorok biomorf hússzövetekké burjánzanak, az időfázis-fragmentumok jelzik az adott mozzanat hollétét. Az alakok metamorfózison mennek keresztül, torzulnak, nyúlnak, akár egy digitálisan manipulált kép, amelyben a vizuális logika elcsúszik.
Festményein az ösztöncselekvések egyik leggyakoribb formája a lakoma, ahol az alakok az étellel vizuálisan azonosulnak, a testiség és a romlandóság hangsúlyozásával. A fogyasztás gesztusai összemosódnak azzal a túlburjánzó vizuális világgal, amely a modern kapitalizmus zajával rezonál. A féktelen ösztönök és vágyak – a bekebelezés, a mohóság – olyan folyamatok, amelyek a figurák hússzerű testanyagát állandó formálódásra kényszerítik, de végérvényesen sosem tűnnek el, csupán alakulnak. A mozgás körforgása szüntelen: egy napi rutin, egy ismétlődő kanalazó mozdulat, a szívverés vagy az anyag rezgése és újrarendeződése, amely nem áll meg, csak folyamatosan továbbépül.
Az entrópia fizikai és filozófiai értelemben is központi elem festészetében. A káosz, széttöredezés és fragmentálódás dekonstrukciója nemcsak vizuálisan, hanem tartalmilag és metodikailag is meghatározza a képeket. A túlcsorduló ecsetvonások, a rétegzett és széthulló formák az információáradat fragmentáltságát idézik meg, azt a szaturált vizuális ingert, amely a figyelmet szétzilálja. Az ember, a test, a matéria nem maradhat érintetlen – minden átalakulásra ítéltetett.
A disznó motívuma – mint állat, mint hús – visszatérő elem festményein, utalva a tisztátalan, mértéktelen és túlzott fogyasztásra, valamint az emberi test anyagi létének múlandóságára. A figurák groteszk módon válnak az étel részévé, a testiséget és az önpusztító folyamatokat kimondatlan önkannibalizmusként ábrázolva. Vajon az áldozati test így is üdvözül?
Munkáiban digitális képalkotási módszereket is alkalmaz: mesterséges intelligencia segítségével hoz létre referenciaképeket, amelyek deformált és logikátlan vizuális világa katalizátorként szolgál festményeihez. A digitális hibák és anomáliák szerves részét képezik a torz testek és groteszk

Jótanács

Az ikOn adatbázisába feltöltött események az artRoll oldalakon azonnal láthatóvá válnak.