ANALÓG ANYAGOK - finisszázs | Fülöp Tünde, Novák Zoltán, Rákos Blanka
megnyitó | 2024. december 17. 16:00
web | https://fb.me/e/5WkkMSVrS
cím | 1075 Budapest Kazinczy utca 28
A K28 Galéria és a tárlat alkotói a finisszázs alkalmával várják az érdeklődőket
az
Analóg Anyagok
című kiállításon.
🔴 December 17. (kedd) 15:00-23:00 - Nyitott galéria, műhely, FINISSZÁZS, záró buli
Résztvevő alkotók:
Fülöp Tünde, Novák Zoltán, Rákos Blanka
● 16:00 órától egyéni / csoportos nézelődés, tárlatvezetés.
● 17:00-19:00 - Nyitott műhely a kiállítókkal - Kapcsolódj be az alkotási folyamatba, komponálj, színezz, meríts ötletet a kiállítás munkáiból!
● 19:00 - Finisszázs
● 20:00 - Vetítéssel egybekötött záró buli
- Példabeszéd helyett - Novák Imre filmetűdje Kassák Lajos azonos című versére (3:44)
- Geometria - Guillermo del Toro horror-komédiája (6:30)
- Analóg technikák a videóklipekben - stop motion, claymation, paper cut out... A Peanut Vendortól Gondry-ig egy rakás klassz videóklippel zárjuk a tárlatot!
🔴 A kiállításról
A kiállítás három művész: Fülöp Tünde, Novák Zoltán és Rákos Blanka munkáin keresztül nyújt betekintést a forma, a ritmus és az érzékelés fogalmi és vizuális világába. Mindhárman más-más megközelítéssel dolgoznak, de alkotásaik közös nevezője az absztrakt struktúrák és mintázatok átgondolt használata, valamint az érzékelés különböző aspektusainak játékos vagy épp kontemplatív vizsgálata.
Fülöp Tünde munkássága szorosan kötődik a szövés hagyományaihoz, azonban itt az anyaghasználat és a ritmus, mint szerkesztési elv válik hangsúlyossá. Fali objektjeiben olyan tükröződő felületeket használ, amelyeket magnó- és VHS-szalagok szövésével hoz létre. Ez az anyagválasztás önmagában is érdekes kérdéseket vet fel a technológiai nosztalgia és a percepció kapcsolatáról, illetve arról, hogy az analóg anyagok miként válhatnak az optikai és konceptuális játék részeivé. Az alapvetően piros, fekete és fehér színeket alkalmazó alkotások a ritmus, a mintázat és az optikai csalódás határmezsgyéjén mozognak. A percepciós és érzéki optikai csalódás itt nem egyszerű vizuális trükk, hanem az érzékelés határait feszegető művészi eszköz, amely ironikus módon reflektál arra is, hogy a látás és megértés mindig korlátozott, és talán sosem teljes.
Novák Zoltán festményei az expresszív és a geometrikus absztrakció közötti vékony határon helyezkednek el. Visszafogott, törtfehér, szürke és fekete árnyalatokból álló palettája ugyanakkor egyfajta minimalista esztétikát idéz, amely az üresség, a tér és a repetitív mintázatok filozófiai aspektusait hozza előtérbe. Műveiben az ismétlődés és a mintázat a kaotikus rendezettség paradoxona felé viszi a nézőt: minél több az ismétlődő elem, annál inkább előbukkan az apró különbségek okozta disszonancia. A látvány így egyfajta csendes, meditatív élménnyé válik, ahol a tökéletlen ismétlődés nyugtat, de ugyanakkor kihívás elé is állítja a megfigyelőt, aki a rend és káosz váltakozó jelenlétében saját elvárásait és a művészet felfogását is újraértékelheti.
Rákos Blanka szita technikával készült monotípiái, tudatosan megkomponált geometrikus formákra épülnek, amelyek a magyar konstruktivizmus hagyományaihoz nyúlnak vissza. Blanka munkáiban a kör, háromszög és négyzet alapformák egyenrangú szereplők, melyek elhelyezése, perspektívája és dinamikája az emberi tudat rétegzettségére reflektál. Míg a konstruktivizmus eredetileg a forma és a funkció egyensúlyára, társadalmi hatásokra épített, Rákos Blanka ezt a rendet egyéni szimbólumrendszerrel gazdagítja: alkotásai mintha egyfajta gondolati térképben tárnák fel a mentális fókusz különböző szintjeit, amelyek egyszerre tükrözik az intenzív figyelem és az elmélyült koncentráció állapotát. Ez a figyelem olykor új dimenziókat nyit, szinte megfordítva a nézőtől elvárt perspektívát.
A három alkotó munkássága olyan kérdésekre világít rá, amelyek a modern művészet alapvető dilemmáit érintik: Hogyan kapcsolódhat a forma a tartalomhoz? Miként válik az anyag maga a mondanivalóvá, vagy épp annak hiányává?
Fülöp Tünde, Novák Zoltán és Rákos Blanka műveiben a geometrikus kompozíció, az anyaghasználat és a repetitív ritmus egyszerre személyes és univerzális kérdéseket boncolgat. Ezek az alkotások nem csupán a vizualitás, hanem az érzékelés és az absztrakció mélységeibe vezetik a nézőt, ahol a forma és jelentés közötti finom kapcsolatok révén egy újfajta, gyakran ironikus megértés bontakozik ki.
Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.