A por a látható matéria legkisebb egysége, minden porból áll, és visszabomlik porrá. A por a világ példázata, filozófiai szempontból a por a végső dolgok közé tartozik, mert egészen anyagi értelemben az a maradék, amely a létezésről tanúskodik, annak bizonyítéka, de még inkább a célja, hogy a világmindenség része legyen.
Az Elképzelt Univerzum képei ebben az évben elhunyt barátom, Eszter lakásának házi porából készült fotográfiák. Az ellenfényben kavargó porban kirajzolódik egy párhuzamos világegyetem, pontosan olyan, mint egy kozmikus táj képe, egy olyan univerzumé, amely nem az Ő emlékezetét őrzi, hanem Őt magát.
A kozmikus tájképeket a fényképekre rajzolt kitalált csillagképek kísérik, amik Eszter életére és személyiségére jellemző motívumokból állnak, ez egy játékos kísérlet egy utólag elképzelt asztrológiai képlet felállítására.
A kiállítás harmadik része, arra a gondolatra épül, hogy míg a szemmel alig látható porszem bizonyos nézőpontból nézve egy teljes univerzum, a bolygók a világegyetem szemszögéből nézve porszemnek tűnnek. Minden csak nézőpont kérdése. A por mikroszkopikus képei bolygókként funkcionálnak a kiállítás installációjában, amelyben a művek az általam elképzelt univerzum tájaira nyitott ablakok.
A kiállítás képeinek elkészítésében közreműködött: Gálos Viktor, Márkus Bálint, Szeklencei Csilla és Tamás.
Pecsics Mária édesapja ösztönzésére kezdett el fotográfiát tanulni és az ő hatására lett később fotóművész. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola elvégzése után vizuális kommunikáció tervező művészeti és tanári diplomát, 2014-ben pedig DLA fokozatot szerzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.
A művészi pályáján elejétől fogfa számos egyéni és csoportos magyarországi és nemzetközi tárlaton vesz részt. A művei a dokumentarista fotográfia tanulságaiból kiinduló, a szubjektivitás irányába elmozduló, mégis tárgyilagos és távolságtartó megközelítésből írják le a való világot. Legfőbb témái az együttélés, az ember és a természetnek nevezett harmónia kölcsönhatásainak bemutatása, vizsgálata. Célja többek között, hogy ezek a művek rávilágítsanak e kapcsolat minőségére és hogy ő is megértse azokat a folyamatokat, amik ezt a kapcsolatot meghatározzák. Konceptualista munkái szabad asszociációs teret kínálnak a szemlélőnek a filozófiai és esztétikai összefüggések feltárásában.
Alkotói tevékenységét több ösztöndíjjal is támogatták. 2014-ben CULTURA című fotósorozatával elnyerte a 19. Esztergomi Fotográfiai Biennálé fődíját és ebben az évben Balogh Rudolf-díjjal tüntették ki. 1998-tól tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének.
2006-tól oktat egyetemi művészeti képzésekben. Jelenleg a MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézetének Média tanszékét vezeti és az intézet oktatási és képzésfejlesztési igazgatóhelyettese.