ANALÓG ANYAGOK | Fülöp Tünde, Novák Zoltán, Rákos Blanka
kurátor | Kontur Balázs
megnyitó | 2024. november 21. 19:00
web | https://fb.me/e/420JIdluo
a kiállítás bezárása | 2024. december 17.
cím | 1075 Budapest Kazinczy utca 28
A K28 Galéria szeretettel meghívja Önöket az *Analóg Anyagok* című kiállítás megnyitójára.
Megnyitó: 2024.11.21. 19 óra
Cím: 1075 Bp., Kazinczy utca 28.
Finisszázs: 2024.12.17. 19 óra
A kiállítás három művész: Fülöp Tünde, Novák Zoltán és Rákos Blanka munkáin keresztül nyújt betekintést a forma, a ritmus és az érzékelés fogalmi és vizuális világába. Mindhárman más-más megközelítéssel dolgoznak, de alkotásaik közös nevezője az absztrakt struktúrák és mintázatok átgondolt használata, valamint az érzékelés különböző aspektusainak játékos vagy épp kontemplatív vizsgálata.
Fülöp Tünde munkássága szorosan kötődik a szövés hagyományaihoz, azonban itt az anyaghasználat és a ritmus, mint szerkesztési elv válik hangsúlyossá. Fali objektjeiben olyan tükröződő felületeket használ, amelyeket magnó- és VHS-szalagok szövésével hoz létre. Ez az anyagválasztás önmagában is érdekes kérdéseket vet fel a technológiai nosztalgia és a percepció kapcsolatáról, illetve arról, hogy az analóg anyagok miként válhatnak az optikai és konceptuális játék részeivé. Az alapvetően piros, fekete és fehér színeket alkalmazó alkotások a ritmus, a mintázat és az optikai csalódás határmezsgyéjén mozognak. A percepciós és érzéki optikai csalódás itt nem egyszerű vizuális trükk, hanem az érzékelés határait feszegető művészi eszköz, amely ironikus módon reflektál arra is, hogy a látás és megértés mindig korlátozott, és talán sosem teljes.
Novák Zoltán festményei az expresszív és a geometrikus absztrakció közötti vékony határon helyezkednek el. Visszafogott, törtfehér, szürke és fekete árnyalatokból álló palettája ugyanakkor egyfajta minimalista esztétikát idéz, amely az üresség, a tér és a repetitív mintázatok filozófiai aspektusait hozza előtérbe. Műveiben az ismétlődés és a mintázat a kaotikus rendezettség paradoxona felé viszi a nézőt: minél több az ismétlődő elem, annál inkább előbukkan az apró különbségek okozta disszonancia. A látvány így egyfajta csendes, meditatív élménnyé válik, ahol a tökéletlen ismétlődés nyugtat, de ugyanakkor kihívás elé is állítja a megfigyelőt, aki a rend és káosz váltakozó jelenlétében saját elvárásait és a művészet felfogását is újraértékelheti.
Rákos Blanka szita technikával készült monotípiái, tudatosan megkomponált geometrikus formákra épülnek, amelyek a magyar konstruktivizmus hagyományaihoz nyúlnak vissza. Blanka munkáiban a kör, háromszög és négyzet alapformák egyenrangú szereplők, melyek elhelyezése, perspektívája és dinamikája az emberi tudat rétegzettségére reflektál. Míg a konstruktivizmus eredetileg a forma és a funkció egyensúlyára, társadalmi hatásokra épített, Rákos ezt a rendet egyéni szimbólumrendszerrel gazdagítja: alkotásai mintha egyfajta gondolati térképben tárnák fel a mentális fókusz különböző szintjeit, amelyek egyszerre tükrözik az intenzív figyelem és az elmélyült koncentráció állapotát. Ez a figyelem olykor új dimenziókat nyit, szinte megfordítva a nézőtől elvárt perspektívát.
A három alkotó munkássága olyan kérdésekre világít rá, amelyek a modern művészet alapvető dilemmáit érintik: Hogyan kapcsolódhat a forma a tartalomhoz? Miként válik az anyag maga a mondanivalóvá, vagy épp annak hiányává? Fülöp Tünde, Novák Zoltán és Rákos Blanka műveiben a geometrikus kompozíció, az anyaghasználat és a repetitív ritmus egyszerre személyes és univerzális kérdéseket boncolgat. Ezek az alkotások nem csupán a vizualitás, hanem az érzékelés és az absztrakció mélységeibe vezetik a nézőt, ahol a forma és jelentés közötti finom kapcsolatok révén egy újfajta, gyakran ironikus megértés bontakozik ki.
Az ikOn artKomm levelek nem mindenben helyettesítik a postai meghívókat, de az ikOn használatával intézményenként átlagosan 4 havonta sprólható meg annyi papír, amennyi egy fa életét jelent(het)i.