esemény
I Love the Smell of It | Nagy Kriszta x-T, Kun Fruzsina, Miss KK, Fülöp Luca | Artkartell projectspace

kurátor | Kocsis Katica esztéta

megnyitó | 2024. október 25. 19:00

a kiállítás bezárása | 2024. november 23.

18+ // I love the smell of it // Artkartell projectspace
 
A vulva és a vagina, valamint a szexuális aktus nyílt ábrázolása már az őskortól kezdve jelen volt a művészettörténetben, az ókori asszír és mezopotámiai művészetben ezek gyakran kötődtek különféle istenek kultuszához. Az ókori görög vázákon, Pompei falain, a jordániai Qusayr Amra tereiben is találunk szerelmi jeleneteket vagy meztelen, erotizáló testeket felmutató kompozíciókat. Japánban a 13. században népszerűvé vált shunga képek a szexuális nevelést szolgálták, valamint, hogy az embereknek megmutassák, hogy szabadon megélhetik a vágyaikat…
 
Európában a renszánsztól kezdve nagy hagyománya volt az erotikus művészetnek, amit elsősorban az arisztokrácia szórakoztatására hoztak létre. Rengteg példát lehetne sorolni Botticellitől Caravaggion át Fragonardig. 1866-ban Gustave Courbet megfestette A világ eredetét, Schiele Az ölelkezést, Touluse-Lautrec Az ágyban: A csók festményt, aztán ha nagyot ugrunk, akkor eszünkbe juthat még Keith Haring, Mapplethorpe, majd a feminizmus második hullámának alkotói, Judy Chicago A vacsora című installációja, vagy Georgia O’Keeffe virágfestménye is. Hosszú, rengeteg példával kicsipkézett művészettörténeti tanulmányt lehetne írni a vagina és a szexualitás nyílt ábrázolásáról, valamint az erotikus művészet koronként változó megítéléséről, itt most azonban csak az a cél, hogy meglássuk: egy sokrétű és gazdag kontextusba illeszkedik a mostani kiállítás, ami négy olyan művész munkáiból válogat, akik bár eltérő stílusban szólalnak meg, hangjuk bátor és bevállalós, nem csomagolnak semmit metaforákba és szimbólumokba, kompozícióik statementszerűek.
 
Sokkolnak, megbotránkoztatnak, ugyanakkor felnyitják a szemünket, edukálnak és diskurzusokat nyitnak a témában. Zavarba hoznak, majd ledöntik bennünk a tabukat. Fülöp Luca, Kun Fruzsina, Miss KK, Nagy Kriszta x-T most kiállított művei, bár más nyelven beszélnek, mégis ugyanazt mondják: a szexpozitivitásról (is) szólnak. Arról, hogy a szex egy jó dolog az ember életében, a szexualitás megélése pedig szégyen és ítéletek nélkül történhet, az egyénnek pedig lehetősége van felelős döntéseket hoznia a testéről, és arról, hogy mi okoz neki örömöt. A cím, amely Rihanna egyik dalából vett idézet, szintén ezt az állítást erősíti.
 
FÜLÖP Lucánál az egyetlen vonallal megfestett, willendori Vénuszt is megidéző gömbölyded alakok egymásba olvadása vagy szoros érintkezése érhető tetten: az érintéseken van a hangsúly, test a testhez kapcsolódik, miközben a graffiti nyelvét megidéző feliratok a szexualitás verbalizását segítik. 
 
KUN Fruzsina most látható absztraktba hajló, pasztelles színekkel és lendületes ecsetvonásokkal megfogalmazott művei olyan testrészeket mutatnak fel, amelyekhez alapvetően erotikus konnitációkat is társítunk: telt ajkak, mellbimbók, vaginák képei tűnnek elő, amelyek ugyanakkor a kozmosz rendszereit is eszünkbe juttatják, így a női testet egy tágabb dimenzióba is helyezik.
 
Miss KK figurái fragmentumokból konstruált vagány nők, akik hordozzák magukban a történelem nagy alakjainak ősi tudását, ezzel felvértezve pedig nem félnek kiállni saját magukért, felszólalni és kikövetelni a saját igazságukat.
 
NAGY Kriszta x-T erotizáló, olykor a pornográfia határát súroló művei a női test nyílt és kendőzetlen ábrázolásai, miközben szólnak az elfojtott vágyak felszabadításának fontosságáról, a saját test feletti önrendelkezés fontosságáról, és az önmagunknak szerzett gyönyör fontosságáról.
 
A kiállítás különlegességét adja, hogy több atipikus vagy szokatlan mű is helyet kapott benne. Fülöp Luca eredetileg az alkalmazott grafika területéről érkezett, az ott megszerzett nyelv visszaköszön a festményein, azonban festményein az expresszív jelleggel gazdagodik. Miss KK-t alapvetően street artistként ismerjük, akinek csajos, vagány matricái az elmúlt tíz évben elárasztották Budapest köztereit, ebben a térben azonban első textilszobra is látható.
 
Kun Fruzsinától az utóbbi években az intenzív színekkel megfestett, csepp- és szemmotívumokat felmutató, zsigeri érzeteket keltő festményeket láttunk, most azonban a 2000-res évek elején készített, lágyabb tónusú, tünékenyebb, viszont direktebben erotizáló kompozíciói, valamint korábban még nem látott nyomatai közül válogattam. Nagy Kriszta x-t-től is szerepelnek olyan művek, amelyeket még nem láthatott a közönség, a Kisképzős korában készített akt, valamint életének első olajfestménye, a Nóra Gyűjteménytől kölcsönzött Courbet-hommage is szerepel ezen a tárlaton.
 
A négy alkotót az erejük mentén is össze lehet kötni: megmutatják, hogy a hiányokból, a traumákból, a fájdalmakból lehet előnyt kovácsolni, a negatív érzelmek intenzitását be lehet forgatni az alkotásba. Nem hagyják, hogy megbénítsák és lehúzzák őket a negatív érzések, azok energiájából képesek építkezni.
 
Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.