esemény
Most pont rendetlenség van | Zékány Dia | Doxa

kurátor | Mucsi Emese

megnyitó | 2023. december 1. 19:00

a kiállítást megnyitja | Mucsi Emese, kurátor

a kiállítás bezárása | 2024. január 15.

Ha a testünkön hordott ruházatunk a „második bőrünk”, akkor a szobánk mint a sorban következő, eggyel nagyobb burok, ami körülölel minket, talán nevezhető a harmadik bőrnek. De az is lehet, hogy alapvető fizikai jellemzői miatt inkább páncélnak tekintjük, mindenesetre maga az intim szféra. A ruházathoz hasonlóan védettséget ad a külvilág hatásai ellen, és egyszersmind lehetőség a saját ízlés, lelkiállapot és státusz jeleinek megmutatásaira. A szobánkban található tárgyak, illatok, állatok, hangulatok valamilyen formán mind a tulajdonosukról árulkodnak; elrendezésükből, vagy épp el nem rendezésükből pedig az aktuális lelkiállapotukról, vagy éppen az általános információszervezési szokásairól is sok mindent meg lehet tudni. A saját szobánkon végignézve sok mindent megtudhatunk önmagunkról is, rendrakás – vagyis a tárgyak számbavétele, értelmezése és kategorizálása – közben pedig egy igazán rendhagyó szelfi is összeállhat rólunk. (Mucsi Emese)
„Közel egy évtizede foglalkozom a felhalmozás, gyűjtögetés, és az ebből fakadó rendetlenség 21. századi problémájának művészeti oldalról való megvilágításával. Évekig a családi házunk, az otthon intim terei, enteriőrjei voltak munkáim középpontjában, majd bővültek a barátok, ismerősök és ismeretlenek helyszíneivel. A környezet és az ember viszonyát tanulmányozó alkotói vizsgálódás érdekel, a mögöttük meghúzódó szociológiai és pszichológiai jelenségek megfigyelését, feltárását szem előtt tartva, amit egyfajta realista jellegű ábrázolásmóddal, sok esetben dokumentarista felfogással jelenítek meg alkotásaimban. Személyes érintettségem okán foglalkozom ezzel a témával; nagy családban nőttem fel, négyen vagyunk testvérek, és én vagyok a legidősebb, ami meghatározó tapasztalat számomra. A pótanya szerep, az állandó odafigyelés a család tagjaira természetessé vált, és talán ez a fajta attitűd az, ami hozzásegít ma is ahhoz, hogy érzékeny figyelemmel forduljak a környezetem felé. A családi házunk mindig is túlzsúfolt és meglehetősen rendetlen volt. Gyerekkoromtól kezdve konfrontáció a rendetlenség kérdése, a szüleim halmozása, gyűjtögetése, a káosz, a családom tárgyakhoz való viszonya. Különböző módokon küzdöttem a rendteremtésért kilenc éven át, majd feladtam. Az utóbbi tíz évben ez az „élmény” teljesen átalakult, a terek és tárgyak megfestésének hatására mára nemcsak a szüleim, családom, hanem mások tereit is elfogadással tudom kezelni. Ez a téma számomra – de akár a nézőnek is – egyfajta terápiás megközelítés, vizuális feldolgozása a problémának, a „bántó tereknek”, és végső soron esztétizálása annak, ami nekem idegen. Úgy tudtam/tudom elfogadtatni magammal ezt a helyzetet, hogy eltávolítom magamtól, úgymond „hasznossá teszem” azáltal, hogy festői rendetlenséget jelenítek meg a munkáimban. Mintegy megfigyelőként vagyok jelen, amikor is művészként egyfajta „installációkként” értelmezem a tárgy- és ruhakompozíciók sorát, amelyek romantikus ihletettséget adnak a megörökítés, megfestés vágyának újra és újra.”
Zékány Dia
Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.