esemény
Gazing Into Darkness (A sötétbe nézek) | Koós Gábor | Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

kurátor | Izinger Katalin

megnyitó | 2023. szeptember 22. 19:00

a kiállítást megnyitja | Bódi Kinga

web | http://www.szikm.hu

a kiállítás bezárása | 2023. december 10.

cím | Székesfehérvár, Országzászló tér 3.

Térkép

A kiállítás Koós Gábor új sorozatának debütálása.A helyspecifikus installációt Junichiró Tanizaki japán író Az árnyak dicsérete (In Praise of Shadows) című írása ihlette. A Szent István Király Múzeum Országzászló téri kiállítóhelye jellegzetes tetőablakai miatt egy rendkívül világos tér, és ez – a Tanizaki esszéjében kifejtett gondolatok szerint – nagyon nyugativá teszi. A fény a mennyezeten elhelyezkedő 24 ablakon keresztül jut be a térbe – ez a 24 ablak központi szerepet kap az installációban. A tér fényességének ellensúlyozására Koós egy olyan felületet helyez a fénnyel, azaz az ablakokkal szembe, ami a lehető legnagyobb mennyiségű fényt képes elnyelni. Radikális gesztus, amely felveti, hogy miként változhat meg egy teljes tér aurája.

„Japán hagyomány az ohaguro, a fogak befeketítése. Ennek nyomán ezeket a befeketített nyomatokat ohaguro festményeknek nevezem. Az ohaguro mint szokás kialakulásának egyik fő oka, hogy a koromfekete tárgyakat évszázadokon át rendkívül szépnek tartották. Az pedig természetes, hogy az emberek minél közelebb akartak kerülni ahhoz, amit szépnek tartottak – gondoljunk csak bele, ma a fogfehérítés számít teljesen normálisnak.
Meggyőződésem, hogy elkerülhetetlen szembenéznünk a sötétséggel és az árnyakkal. Azáltal, hogy magunkhoz engedjük, elfogadjuk őket, és velük vagyunk anélkül, hogy fény által le akarnánk győzni őket, megszelídülnek, és barátokká válhatunk. Meglátom a szépséget a sötét szobában, a legsötétebb árnyékokban, amelyek aztán új minőséget adnak annak, amiről azt hittem, hogy a lehető legsötétebb.”

Koós Gábor 2012-es diplomamunkája a sikeres Budapest Diary sorozat, amely nagyméretű fametszeteket és azok dúcait installálja és értelmezi egy műalkotásként. Ezekre épült az emlékezéssel foglalkozó, tematikusan is szerves egységet alkotó Souvenir sorozata, amelyben a művész életnagyságú, háromdimenziós objekteket hoz létre frottázs technikával. Ezen munkáival 2014-ben nem csak a hazai Az év grafikája díjat, de a Miskolci Grafikai Triennálé díját és az egyetemi éveinek lezárását követő években a Derkovits Gyula Ösztöndíjat is elnyerte. Koós 2019-ben az USA Diary sorozat You’re both brown, they won’t notice the difference című munkájával elnyerte a Krakkói Nemzetközi Grafikai Biennálé Európa díját. A művész a régióban és azon túl is aktív, jelentős rezidencia-programokon vett részt és neves intézmények tereiben állított ki (Banská St A Nica Contemporary, Selemecbánya, Szlovákia; Meetfactory, Prága, Csehország; PROGR Art Center, Bern, Svájc; Kunststiftung, Baden-Württemberg, Stuttgart, Németország; Budapest Galéria; Bruseum, Graz, Ausztria; Museum Moderner Kunst Karnten, Klagenfurt, Ausztria; Olomouc Museum of Art, Olomouc, Csehország). Munkái fontos magán- és közgyűjteményekben is megtalálhatók, a Budapest Diary sorozat a Ludwig Múzeum gyűjteményének része.

Jótanács

Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával!
Az ikOn weboldalán kilistázhatja a mai/holnapi/holnaputáni eseményeket!