esemény
Kék órák 3. nap filmvetítés | Sharon Hayes, Pauline Boudry, Renate Lorenz, Lili Reynaud-Dewar | Trafó Galéria

16:00 / 17:30 / 19:00 / 20:30
Sharon Hayes: Ricerche: Three, 2013 (38 perc)
Pauline Boudry / Renate Lorenz: I Want, 2015 (kétcsatornás videó, 16 perc)
Lili Reynaud-Dewar: Rome, November 1st and 2nd, 1975, 2019 (42 perc)

videóvetítés
Helyszín: Trafó Galéria

Sharon Hayes több filmből álló Ricerche című műegyüttesének harmadik epizódjában Hayes egy Massachusetts-i leánykollégium diákjaival beszélget. A leánykollégium közege egy sajátos világ a világban: egyesek által meghaladottnak, mások által progresszívnek és biztonságosnak gondolt intézmény; egy véleménykülöbségekkel teli, mégis megtartó közeg, ami lehetőséget ad az átalakulóban lévő identitások megélésére, és az ezekkel való kísérletezésre. A sokszólamú videóban a társadalmi nemmel, a kulturális identitással és a leánykollégium közegével kapcsolatos normatív és a normativitáson túlmutató elképzelések, fantáziák és elvárások fogalmazódnak meg, miközben a személyes véleményeken és megéléseken átszüremlik az ezeknek a tapasztalatoknak a kereteit kijelölő társadalmi környezet.
Hayes filmje Pier Paolo Pasolini 1963-as Beszélgetések a szerelemről (Comizi d'amore) című, a cinéma verité módszerével készült interjúfilmjéhez nyúl vissza, melyben a rendező Olaszország különböző régióiban kérdezi az utca embereit, diákokat, munkásokat – tabutémákat is érintve – a szerelemről és szexuális szokásaikról.

Pauline Boudry és Renate Lorenz I want című videójának szereplője – akit Sharon Hayes, a vetítési programban látható Richerce: Three című film alkotója alakít – többféle pozícióból szól hozzánk. Kathy Acker punk feminista író és a korábban Wikileaks-nek katonai titkokat kiszivárogtató Chelsea Manning szavainak elegyéből összeálló monológjában a szerepek néha nehezen tetten érhető módon csúsznak át egymásba; az én fogalma pedig külső és belső folyamatok által kondicionált dinamikus változásban lévő dologként jelenik meg.

Boudry és Lorenz videója Kathy Acker kisajátításon és egyes szövegrészletek újrarendezésén alapuló írói gyakorlatából és poétikus stratégiájából is merít, a mű ugyanakkor nemcsak a szövegek és a karakterek terén dolgozik idézetekkel: a videó Acker egy 1977-es kanadai felolvasásának szituációját rendezi újra.

Lili Reynaud-Dewar Rome, 1er et 2 novembre 1975 című filmje szintén az újrajátszás módszerével dolgozik: Reynaud-Dewar Pier Paolo Pasolini halála előtt és halála napján készült, utolsó interjúját viszi színre elsősorban barátai, kollégái és munkatársai bevonásával, valamint a művész maga is feltűnik a film egyik szerepében. A videóban Pasolini a fasizmussal, az erőszakkal, az oktatással, az alávetettséggel kapcsolatos, személyes tapasztalataiból táplálkozó gondolatait civil közreműködők tolmácsolják. A film második részében pedig a Pasolini és később gyilkosává vált szeretője, Pino Pelosi közötti viszony bontakozik ki Albert Ferrara 2014-es Pasolini című filmjét idézve. A töredékes narratíva mentén felépülő film hangi és képi vágásai folyamatosan kibillentik a befogadót abból a bizonyosságból, hogy tudja, ki és milyen pozícióból beszél. A filmbeli beszélgetőpartnerek közötti viszony is nehezen tapogatható le: a soknyelvű dialógusokat alá- és fölérendeltségi viszonyok szervezik.

“Mindannyian veszélyben vagyunk.” – Pasolini ezt a címet javasolja a halála előtti napon vele készült interjúhoz, különös kísértetiességet kölcsönözve a beszélgetésnek. Milyen veszélyekkel jár ránk nézve 2023-ban, ha az identitást egy megdermedt konstrukcióként gondoljuk el? És hogyan hangolódhatunk hozzá a korunkkat meghatározó likvid létállapothoz?

A filmek angol nyelven, illetve angol felirattal kerülnek bemutatásra. Az összesen 90 perc hosszú válogatást négy alkalommal vetítjük le, a vetítések kezdő időpontjai: 16:00, 17:30, 19:00, 20:30

A sorozat minden eseménye ingyenes

A program a Trafó Galéria Kék órák. Három este a fluiditásról című eseménysorozatának keretében valósul meg. A belépés ingyenes.

További információ: https://trafo.hu/trafo_galeria/bluehours

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.