esemény
Abszurd királyság | Az iskolakerülő művészet parodisztikus világa | Műcsarnok

kurátor | Garami Gréta

megnyitó | 2023. junius 15. 18:00

web | https://www.facebook.com/event...

a kiállítás bezárása | 2023. szeptember 17.

cím | Műcsarnok

Térkép

A kiállítás a patafizika témájához kapcsolódó hazai és európai képzőművészetbe nyújt betekintést, különös tekintettel Alfred Jarry diákcsínyből rémbohózattá fejlődött Übü király című drámájának képzőművészetre gyakorolt hatására. A patafizika a világ kifordított, képzeletbeli megoldásainak (ál)tudománya, amely Alfred Jarry francia drámaírótól származik, akit ma a színháztudomány az abszurd dráma ősatyjaként tart számon. Jarry azonban nemcsak a színházművészetre, hanem a századforduló szimbolistáira és a 20. század első felének legnagyobb avantgárd alkotóira is nagy hatással volt. Bonnard, Toulouse-Lautrec, Rousseau, Picasso alkottak Jarry által inspirálva, majd az 1948-ban létrejött, a patafizikának rendszert és folytonosságot adó, jórészt titokban tevékenykedő nemzetközi Patafizikus Kollégium révén óriási tábora alakult ki a patafizikával foglalkozó alkotóknak. A Kollégium satrapái, azaz vezetői olyan személyek közül kerültek ki, mint Boris Vian, Raymond Queneau, Eugéne Ionesco, de közöttük találjuk Marcel Duchamp-ot, Joan Mirót, Max Ernstet, Jean Dubuffet-t, Maurits Cornelis Eschert és Umberto Ecót is.
A tárlat négy szekcióra bontva mutatja be Jarry és a patafizika hatását, a történeti kontextustól napjainkig.
Az első szekció a patafizika és az avantgárd kapcsolatát vizsgálja a 20. század első felében. Reprodukciók segítségével bemutatja Alfred Jarry jelentőségét, az Übü dráma létrejöttének körülményeit, Jarry személyes kapcsolatait korának alkotóival és szellemi hatását a művészettörténet legismertebb művészeinek munkáira. Olyan művek új értelmezésének lehetőségét veti fel, mint pl. Duchamp Biciklikerék c. ready-made-je. A kiállítótérben megjelenik továbbá Tillinger Péter Patafizikus Kollégium-tag kiadványgyűjteménye, amely egy eredeti 'patafizikus naptárt' is tartalmaz, olyan magyar vonatkozású elnevezésekkel mint a „hunyadi nap” vagy a 'Szent Gulyás' ünnep.
A második szekció a hazai színházi Übü király előadásokhoz kapcsolódó különleges vizuális elemekről mutat be válogatást az 1970-es évektől napjainkig. Olyan sajátos képzőművészeti értékkel bíró plakátokat, díszletterveket, jelmezeket, kiadványokat, bábokat sorakoztat fel, amelyek messze túlmutatnak a megszokott színházi vizualitáson, és sokszor önálló, patafizikus alkotásokként is értelmezhetők. Mindeközben a kiállítás arra is kísérletet tesz, hogy feltárja az egyszerre infantilis és hatalomittas gyilkos karakter, Übü, és a mindenkori patafizikus embléma, a spirál szimbolikáját.
A harmadik szekció a patafizika jelenkori nemzetközi szerelmeseinek alkotásaira fókuszál. A tér az észak-olaszországi Soverében található Collage de Pataphysique által 2008-ban megvalósított, Tania Sofia Lorandi által rendezett 1 stuzzicadenti per Jarry c. tárlat utazókiállításra adaptált, válogatott anyagát mutatja be, valamint számos kiadványt és Enrico Baj nagyméretű litográfiáját. Az olasz, európai és dél-amerikai művészek munkái a 34 évesen elhunyt Jarry utolsó kívánságának állítanak emléket: Jarry a halálos ágyán egy fogpiszkálót kért a barátjától, így az Übü-spirál mellett a fogpiszkáló is patafizikus szimbólummá vált.
A kiállítás negyedik szekciója a patafizikával foglalkozó hazai művészek alkotásaiból válogat, akiknek munkáiban az abszurd, a groteszk, az irónia és a hatalmat kijátszó láthatatlan szembeszállás nyilvánul meg. Láthatjuk az első magyar Übü király kiadásához tusrajz-illusztrációt készítő Kondor Béla Az agyatlanítás nótája c. unikális absztrakt monotípiáját. Megjelenik Kováts Albert 1967-es ős-Übüje, a kádári, brezsnyevi rendszer ellen megfogalmazott, kemény váll-lapos, kitüntetésekkel teleaggatott, egyszerre ikonként és bábként megjelenő szovjet katonákra utaló festmény. Fény derül Jovánovics György élete legjobb műveként, egyben patafizikus alkotásként említett, 1970-ben lejátszott hanginstallációjának, a meghekkelt Kossuth-rádió Krónika kivitelezésének részleteire és más, eddig publikálatlan patafizikus akciókra. Szemethy Imre patafizikus jegyzetei a ’90-es években az Élet és Irodalom lapjain, a 11. „páratlan oldalon” a kritikus széljegyzetek alatt jelentek meg. feLugossy László A tévében láttam a hátam c. 2016-os videójával és egy új videóval, Szirtes János két új patafizikus videóval szerepel a kiállításon.

 

a képen: Biciklis Alfred Jarry Corbeilben, 1898

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.