esemény
12 gesztus | Fabricius Anna | TOBE Gallery

megnyitó | 2023. április 19. 14:00

web | https://www.tobegallery.hu/12-...

a kiállítás bezárása | 2023. május 20.

cím | TOBE Gallery

Térkép

FABRICIUS ANNA | 12 GESZTUS
Az emberiség, a civilizáció, az emberi lét fenntarthatóságának egyik alapfeltétele a pozitív fejlődésbe vetett bizalom és hit. A közösség és az egyén számára a tökéletesebb társadalom, a jobb minőségű élet, a boldogabb jövő ígérete az a muníció, ami elviselhetővé, értelmessé és túlélhetővé teszi a jelen megpróbáltatásait. Az ilyen elképzelt, idealizált világokat Thomas More óta utópiának, azaz sehol-helynek nevezzük. És miközben a boldoggá váló jövőbe vetett hit elengedhetetlen a társadalom működéséhez, a fennálló rend változatlanságához legalább ilyen erős vágyak kötődnek. A már megszokott jelen biztonsága megnyugtató, a változás ismeretlensége baljós. A negatív jövőképek - disztópiák - a történelem kezdete óta szerves részei a társadalom lelki működésének, de nevesítetté és "népszerűvé" az iparosodás és a modernizáció korában váltak, mára pedig bizonytalan hétköznapi létünk ismerős közhelyévé háziasultak.
Fabricius Anna 12 gesztus című kiállítása a jövőbe vetett hitre kérdez rá nagyméretű tájképein és portréin keresztül. Utópisztikus/disztópikus tájképei a múlt jövőbe szánt pozitív élettereinek romjai. A ’70-es években épült futurisztikus épületegyüttes1 a mobilitást, a közösségi együttlétet és a magas életet kínálta a tajvani elit közönségének, melynek rövid virágkorát az olajválság törte ketté. A falra ragasztott elhagyatott életterek negatív erőtérbe helyezik Fabricius fekete-fehér portréit, mely a jelen jövőbe szánt pozitív élethelyzeteinek gesztusai. Ki hogy látja magát 10 év múlva? A gesztusokba bekapcsolódik a remény és az orientáció funkciója, a lehető legidealisztikusabb és legkedvezőbb forgatókönyv felvázolása egy gesztusban. De lehet-e egy mozdulat utópisztikus? A “bármi lehetséges” gesztusait világunk gyorsuló változásai és krízisei merevítik mozdulatlanná.

1. A Futuro házakat 1968-ban a finn származású Matti Suuronen tervezte.
Su Ming (1922-2000) tajvani üzletember Japán útján látta meg először az épületeket, majd Finnországba utazott, ahol nem tudott megegyezni a gyártókkal. A hetvenes évek vége felé inkább lemásolta a Futuro és Venturo épületeket, majd a ’80-as években felhúzta Wanli közelében a több mint 100 épületből álló luxus nyaralókomplexumot.

 

A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2023 hivatalos programjának része.

A kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.

 

Jótanács

Az ikOn artKomm levelek nem mindenben helyettesítik a postai meghívókat, de az ikOn használatával intézményenként átlagosan 4 havonta sprólható meg annyi papír, amennyi egy fa életét jelent(het)i.