MAURER Dóra: IXEK 7-1 | Maurer Dóra
megnyitó | 2020. november 24. 14:00
web | https://vintage.hu/exhibitions...
a kiállítás bezárása | 2021. január 15.
cím | Vintage Galéria, Budapest
MAURER Dóra
IXEK 7-1
november 24 – január 15
A kiállítás megtekinthető online
https://vintage.hu/exhibitions/maurer-dora-ixek-7-1
valamint nyitvatartási időben
keddtől péntekig 14-18 óráig
A járványügyi helyzetre való tekintettel a megnyitó esemény elmarad. A kiállítóteret kérjük egyesével, az egészségügyi óvintézkedések betartásával látogassák.
Négyből öt? Háromból négy? És hétből egy? Maurer Dóra legújabb, IXEK 22 (2019-2020) című sorozatával korábbi munkáihoz hasonlóan a látogatóra az aktív megfejtő szerepét osztja, amikor a kiállított hatrészes sorozat lezáratlanságának felmutatásával újabb lehetőségek továbbgondolására biztat. Alapvető matematikai, kombinatorikai érzéke mutatkozik meg, amikor a műcsoport alapjaként vörös, kék és sárga színmezőkből felépített rendszert hoz létre, amelyben az egyes elemek sorrendjének változtatásával és rétegzésével új struktúrákat alakít ki. Maurer művein a vörös, kék és sárga színű, áttetsző fóliák hatását keltő felületek átmetszik egymást, visszahajlanak önmagukra, kölcsönhatásaik eredményeként köztes színeket és térrétegeket, a tömeg és térfogat érzetét idézik elő, megteremtik a képsík térbe való kimozdíthatóságának illúzióját. A sorozat tagjai szinte figurákként kezdenek viselkedni, cselekedni, ki- és belépni a térbe: „jön”, hirdeti a felirat az egyik mű hátoldalán (IXEK 22/1, 2019), „megy” olvasható egy másikén (IXEK 22/2, 2020). Az elmozdulás és a mozgás vizsgálata egy olyan központi gondolat, amely köré Maurer mediális szempontból igen sokrétű munkássága szerveződik. Az 1960-as évektől kezdve készített grafikákban ugyanúgy egységes gondolatként van jelen a szándék ezen folyamatok vizsgálatára és láthatóvá tételére, mint az 1970-as évek képzőművészeti fotóhasználatában, a filmekben, majd az utóbbi évek festészeti munkásságában is.
Maurer Dóra (1937) a mind a nemzetközi, mind a hazai művészeti szcéna fontos szereplője. 1968-tól magyar-osztrák kettős állampolgárként vállalt szerepet a magyarországi neoavantgárd nemzetközi kapcsolatrendszerének kiépítésében. Művészetszervezői tevékenysége mellett művészetpedagógiai munkássága is jelentős. A hetvenes évektől kezdve rendszeresen állít ki jelentős nemzetközi tárlatokon, az utóbbi években szerepelt többek között a párizsi Centre Pompidou (Promises of the Past, 2011), a chicagói The Art Institute (Light Years: Conceptual Art and the Photograph, 1964–1977, 2011), a New York-i MoMA (Transmissions. Art in Eastern Europe and Latin America 1960 – 1980, 2015), valamint a londoni Tate Modern (Performing for the Camera, 2016) csoportos tárlatain, utóbbi helyszínen 2019-ben nyílt meg önálló retrospektív kiállítása, amely egészen 2021-ig látogatható.
Rátkai Zsófia
Maurer 2009 és 2019 között készített munkáiból a tárlat alkalmából jelenik meg legújabb katalógusa Quod Libet címmel, Fehér Dávid tanulmányával a Vintage Galéria kiadásában.
Az ikOn archívumában az összes 2000. januárja óta feltöltött esemény megtalálható.
archívum