esemény
Vera Molnar | tárlatvezetés | két helyszín | Vera Molnar | Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum

megnyitó | 2020. január 19. 14:30

cím | Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár 1037 Budapest, Kiscelli u. 108. és Vasarely Múzeum, 1033 Budapest, Szentlélek tér 6.

Térkép

Közös tárlatvezetés Vera Molnar művészetéhez kapcsolódóan a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár és a Vasarely Múzeum Budapest szervezésében 2020. január 19-én.

PROGRAM:

14:30 – 15:30 között
kurátori tárlatvezetés a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtárban; Róka Enikő kurátorral és Kumin Mónika művészettörténésszel, valamint Szöllősi-Nagy András és Nemes Judit gyűjtő házaspárral a „Rendetlenség a rendben – Vera Molnar művészete” című kiállításban.

16:30 – 17:30 között
filmvetítés a Vasarely Múzeumban: Manfred Mohr: I Can Trust the Machine - Lukács Viola kurátor es Kaspar Kris filmrendező interjú-filmje Manfred Mohr-ral.

17.30-tól 
a Kód és algoritmus című kiállítás kurátorai, Szegedy-Maszák Zoltán, Szöllősi-Nagy András és Wolsky András közös tárlatvezetése Lukács Violával, a portréfilm egyik alkotójával.

A tárlatvezetések ingyenesek, de mindkét helyszínen belépőjegyet kell váltani, mellyel az egyéb kiállítások is látogathatóak:
- Kiscelli Múzeum: 1600 / 800 Ft
- Vasarely Múzeum: 1400 / 700 Ft


A KIÁLLÍTÁSOKRÓL:

Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár: Rendetlenség a rendben – Vera Molnar művészete

Vera Molnar nemcsak napjaink képzőművészetének egyik kiemelkedő alkotόja, de meghatározό jelentőségű előfutára is. A művészt már az ötvenes-hatvanas években foglalkoztatta a „machine imaginaire”, az embert helyettesítő gép és a művészet összefüggésének a kérdése. A hatvanas évek végétől megtanult programozni, s számítógép által generált műveket hozott létre, ezért a nemzetközi színtéren is a komputerművészet egyik megújítójaként tartják számon. Életművének besorolása egyik vagy másik kategóriába azonban cseppet sem ilyen egyértelmű. Szorosan véve nem tartozik sem a konkrét, sem a geometrikus absztrakt irányzathoz, ugyanis a látszat ellenére alkotásai nem felelnek meg sem az egyik, sem a másik kategória szigorúan vett kritériumainak. Nem konkrét, mert mértéktartόan, de eltökélten rúgja fel annak merev szabályait, és klasszikus értelemben nem tekinhető a geometrikus absztrakt képviselőjének sem, mivel többnyire nem formákkal dolgozik, hanem vonalakkal. Ezek a vonalak formálódnak keze alatt egyszerű geometriai idomokká.

Bővebben: http://fovarosikeptar.hu/kiallitasok-2019-ben-templomter/rendetlenseg-a-rendben-vera-molnar-muveszete/


Vasarely Múzeum Budapest: KÓD ÉS ALGORITMUS – HOMMAGE Á VERA MOLNAR

A természetben és a társadalomban sok dinamikus rendszer nemlineárisan viselkedik, ám azonközben bizonyos szabályok szerint működik, ismert, vagy ismeretlen elveknek megfelelően. Kis  (szekvenciális) elmozdulások hosszú sorozata alatt észlelhetően nem történik semmi a rendszer dinamikájával és/vagy evolutív viselkedésével. A rendszer tovább terhelhető anélkül, hogy alapvető tulajdonságai megváltoznának. Majd egyszer csak elér egy ponthoz (átesési / áttörési pont, tipping point / breakthrough), ahol a rendszer hirtelen egy más dinamikus viselkedésbe billen át, jellemzői alapvetően megváltoznak és mutálódik. Így működik a klímaváltozás, a népességdinamika, a börtönlázadások és a forradalmak dinamikája is.  Zenei példát John Cage és Philip Glass kompozíciói szolgáltatnak, míg a művészetben a kortárs klasszikusok közül Vera Molnar, François Morellet, Manfred Mohr, Kovács Attila, Frieder Nake, A. Michel Noll, Lantos Ferenc, Maurer Dóra és Mengyán András korábbi munkássága említendő ebben a kontextusban.

Bővebben: https://vasarely.hu/vasarely_kiallitasok/osas-kod-algoritmus-123100

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.