esemény
Hangover Reading Club #2 - Donna Haraway: Rokonulás, Chthulucene és a komposzt | Horváth Bence, Horváth Gideon | Trafó Galéria

megnyitó | 2019. október 26. 11:30

web | https://trafo.hu/kiseroprogram...

cím | Trafó Galéria

Térkép

 

A Trafó Galéria új, szombat délelőtti olvasóköre olyan friss elméleti megközelítésekkel és kritikai nézőpontokkal foglalkozik, melyek az emberinél tágasabb világokba és a megszilárdultnak hitt rendszereken túlmutató áramlásokba engednek bepillantást. A felkért kurátorok, művészek vagy elméleti szakemberek által vezetett egyes alkalmak – a Trafó Galéria aktuális kiállításaihoz is kapcsolódva – többek között a poszthumán elméletek, az ökofeminizmus, a queer-ökológiák, a hidrofeminizmus, a spekulatív realizmus és az objektum-orientált ontológia mentén kezdeményeznek beszélgetést.

Az olvasókör következő, második alkalma 2019. október 26-án délelőtt 11:30-kor kezdődik, melyet Horváth Bence újságíró és Horváth Gideon képzőművész vezetnek majd.

Donna Haraway: Rokonulás, Chthulucene és a komposzt

"A trouble (baj) egy érdekes szó. Ez a tizenharmadik századból származó francia ige annyit jelent, "felkavarni", "ködössé tenni", "zavarni". Mi — a Terra lakói — mindannyian zaklatott időkben élünk, felkavart időkben, bajos és zavaros időkben. A feladat az, hogy minden önhitt fajtánkkal együttesen, válaszra képessé váljunk. [...] A feladat az, hogy újító kapcsolódásokon keresztül rokonságba lépjünk, egyfajta gyakorlatképpen ahhoz, hogy megtanuljunk együtt élni és együtt halni egymással a sűrű jelenben. A mi feladatunk a bajkeltés, hogy hathatós válaszokat keverjünk fel pusztító eseményekre és egyúttal lenyugtassuk a felháborodott vizeket, újjáépítsük a nyugodt tereket." (Haraway, D.: Staying with the Trouble Making Kin in the Chthulucene. Durham, Duke University Press, 2016)

Donna J. Haraway 1944-ben született Denverben, főiskolai tanulmányai során az Egyesült Államokban zoológiát, filozófiát, angolt tanult, majd Párizsban evolúciós filozófiát és teológiát, végül a Phd-jét biológiából szerezte meg a Yale-en. Munkásságában a tudomány és a feminizmus összeszövésére fókuszál, írásai középpontjában olyan gyűjtőfogalmak állnak, mint az ökofeminizmus, az újrealizmus, a techno-tudomány vagy a poszthumanizmus. Ezekhez hűen Haraway erősen ellenzi az antropocentrikus világszemléletet, ehelyett új lehetséges kapcsolódási pontokat keres az emberi és nem-emberi világok között, egy olyan jövőképet felvázolva, ahol a különböző létezők együtt építhetnek fel egy közös, hierarchiától mentes teret.

Az olvasókört Horváth Bence újságíró (444.hu) és Horváth Gideon képzőművész vezetik. Horváth Bence filozófiai tanulmányaihoz kapcsolódóan, leginkább az ökológiai krízis témája mentén, míg Horváth Gideon az ökológiai, újrealista filozófiai kérdésekkel szoros összefüggést mutató képzőművészeti alkotásai kapcsán foglalkozott az elmúlt években Haraway elméleti szövegeivel. Az olvasókörön Haraway Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene című 2016-os kötete áll majd a figyelem középpontjában, és olyan fogalmakról lesz szó, mint a rokonság (kinship), a Chthulucene, a komposzt vagy a tapogatózó gondolkodás (tentacular thinking).

A Hangover Reading Club-on megbeszélésre kerülő szövegek vegyesen angol és magyar nyelven olvashatók, a beszélgetések pedig magyarul zajlanak. Az egyes alkalmakhoz kapcsolódó szövegeket előzetesen emailen elküldjük az érdeklődőknek (a szövegekért, kérjük, a gallery@trafo.hu címre írjanak). A lassan ébredőkre és kora reggeli piaclátogatókra is gondolva az olvasókör 11.30 órakor kezdődik. Az olvasókör egyes alkalmai, bár kapcsolódnak egymáshoz, nem egymásra épülnek, így bármelyik alkalommal lehet csatlakozni.

A sorozat ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!

A Hangover Reading Club korábbi eseményei, valamint az olvasókör jövőbeli témái és időpontjai a következő linken érhetőek el.

Jótanács

Az ikOn oldalain elhelyezett hirdetésekkel (bannerekkel) a kortárs képzőművészeti események nagyobb látogatottsága érdekében végzett munkát támogatja!

az ikOn médiaajánlata

ISBN K�nyv+Gal�ria