Baki László kurátori tárlatvezetése az Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállításon | Eleanor Macnair, André Kertész, Erwin Blumenfeld, Robert Frank, és még sokan mások...
megnyitó | 2025. május 15. 18:00
web | https://www.maimano.hu/program...
cím | Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
„A tárlatvezetésen néhány kiemelt fotón keresztül a látogatók egyfajta fotótörténeti időutazást tehetnek, hiszen a tárlat kronológiai sorrendben követi a gyurmafotók eredeti képeinek keletkezési idejét, így az közel 120 évet ölel fel a fotográfia 186 éves történetéből. A programon résztvevők megismerkedhetnek Macnair koncepciójával, és a kiemelt fotók történetével is.” (Baki László)
Baki László 2002 óta a Mai Manó Ház Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárának vezetője és 2021-től a Punkt.hu online fotográfiai szaklap szerkesztője. Az ő nevéhez fűződik a Mai Manó Ház blogjának elindítása, amely széles közönséghez hozta közelebb a fotográfia világát.
Eleanor Macnair, az Egyesült Királyságban élő művész 2013-ban kezdte el újraalkotni a fényképeket Play-Doh-ban. A projekt kísérletként indult, válaszul arra, hogy a digitális korszak hogyan változtatta meg a fényképek megtekintésének és elérésének módját. A projekt népszerűvé vált a közösségi médiában, majd két könyvben is megjelent, és széles körben kiállították.
Macnair művészetének középpontjában a fényképek újraértelmezése áll, ám egy meglepő csavarral: ikonikus fotókat rekonstruál Play-Doh gyurmával. Munkái egyszerre reflektálnak a vizuális kultúra ikonográfiájára és a hétköznapi anyagok erejére, miközben megkérdőjelezik a fotográfia autentikusságát. A transzformáció nemcsak játékos, hanem mély gondolati rétegekkel is gazdagított, hiszen azt is bemutatja, hogyan képes a művészet meghaladni hagyományos kereteit. Ezek az átalakított művek játékos párbeszédet folytatnak a művészeti hagyományokkal, de a nézőt is bevonják a fotográfiai narratívák újraértelmezésébe. Munkái nem csupán a technika és a látásmód kreatív újraértelmezéséről szólnak, hanem egy szélesebb társadalmi párbeszéd részei is. A művek által felvetett kérdés: mit jelent a másolás és az újraalkotás a digitális korban?
Ezen a kiállításon a látogatók egyfajta fotótörténeti időutazást is tehetnek, hiszen a tárlat kronológiai sorrendben követi a gyurmafotók eredeti képeinek keletkezési idejét, így az közel 120 évet ölel fel a fotográfia 186 éves történetéből.
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2025 hivatalos programjának része.
A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az anna.kasztovszky@maimano.hu e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – május 15.
A résztvevők száma maximum 25 fő.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a programokra szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.
Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával! Az ikOn weboldalán sokkal több információt talál az eseményekről.