esemény
Nyitott Műterem #10 - Rita Ackermann | Rita Ackermann | Trafó Galéria

kurátor | Mélyi József

megnyitó | 2021. február 11. 21:00

web | https://www.facebook.com/Trafo...

a kiállítás bezárása | 2021. február 11.

A Trafó Kortárs Művészetek Háza e-Trafó elnevezésű online programsorozata minden hétköznapra digitális platformokon elérhető programokat kínál; többek között live seteket, online táncórákat, webinarokat, beszélgetéseket és speciális online előadásokat. A programsorozat része a Trafó Galéria online műteremlátogatás-sorozata, melynek keretében minden csütörtökön 21 órától kurátorok és szakírók kalauzolásával nyerhetünk betekintést egy-egy képzőművész műtermébe, és ismerhetjük meg legfrissebb műveiket és terveiket.

A sorozat tizedik eseményén, február 11-én Rita Ackermann New York-i műtermébe látogatunk el Mélyi József művészettörténész, kurátor vezetésével.

A sorozat következő eseményei:


2021.02.18 21:00 Gerhes Gábor | beszélgetőtárs: Nagy Gergely


2021.02.25. 21:00 Borsos Lőrinc | beszélgetőtárs: Nemes Z. Márió


2021.03.04. 21:00 Ember Sári | beszélgetőtárs: Gadó Flóra


2021.03.11. 21:00 Németh Ilona | beszélgetőtárs: Hunya Krisztina


A beszélgetést a Trafó Galéria Facebook-oldalán élőben lehet követni, az online műteremlátogatás végén pedig ugyanitt várjuk a kérdéseket.


A magyar származású, New York-ban élő Rita Ackermann (1968) alkotói gyakorlatát az alkotás és a rombolás dinamikája szervezi. Festményei a figurativitás és az absztrakció határmezsgyéjén egyensúlyozó munkák, melyeken az emberi alak egyszerre tűnik el és válik láthatóvá. Az akciófestészet és az absztrakt expresszionizmus munkamódszerét és vizuális kódjait idéző nagyméretű vásznai többek között az antropomorfizmus és a femininitás reprezentációs lehetőségeinek vizsgálatára is vállalkoznak. Létrehozásuk során a testnek is kitüntetett szerepe van: Ackermann munkái méretüknél fogva is az alkotó egész testét mozgásban tartják, egyfajta koreografikus, táncszerű alkotói folyamatot feltételezve. A képek így a festék, a kréta és a különféle pigmentek felhordásának és részben szándékos, de a véletlennel, az esetlegességgel szemben is megengedő visszatörlésének, visszamosásának sajátos ritmikája és dinamikája során akár ezeknek a mozgásfázisoknak a színdús, fluid dokumentációjának, lenyomatának is tekinthetőek.



Rita Ackermann a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán eltöltött két év után költözött az Egyesült Államokba, ahol először a New York Studio School of Painting, Drawing and Sculpture iskolában tanult, majd a kilencvenes évek új irányzatokat hozó New York-i kulturális közegében művészete gyökeret vert. Munkásságára a kezdetektől jellemző a műfaji keretek átlépése; a divat, a zene, a film, az irodalom és a legkülönfélébb képzőművészeti műfajok kifejezésmódjának, nyelvének és eszközrendszerének egymásba oltása.



Rita Ackermann (1968) munkáiból számos egyéni és csoportos kiállítást rendeztek, az Egyesült Államokban és Európában egyaránt. Egyéni kiállításai többek között a Hauser & Wirth New York-i, zürichi, londoni és somerseti galériáiban, a milánói Triennaleban, a New York-i Marlborough Contemporary-ben, a Journal Gallery-ben, a Karma Gallery-ben, a Swiss Institute-ban, az Andrea Rosen Gallery-ben, a Malmö Konsthall-ban, a chicagói Soccer Club Clubban, a Farago Gallery-ben, a burgenlandi Sammlung Friedrichshofban, a miami Museum of Contemporary Art-ban, a budapesti Ludwig Múzeumban és a B32 Galériában, az athéni Rebecca Camhi Gallery-ben, a Poitiers-i Le Confort Moderne-ben, a zürichi Galerie Peter Kilchmann-ban, a Bonner Kunstvereinban, az amszterdami Annet Gelink Gallery-ben, a tokiói Parco Gallery-ben voltak láthatóak.


Munkái a párizsi Le Fab., a Centre Georges Pompidou, a San Antonioi McNay Art Museum, a New York-i Pace Gallery, a New Museum, az Arsenal Contemporary, a Journal Gallery, a Fortnight Institute, a Romeo Gallery, a Museum of Modern Art, a Whitney Museum of American Art, a New Jersey Museum of Contemporary Art, a Gagosian Gallery, a PS1 Contemporary Art Center, a Murray Guy Gallery, az International Print Center, a MANA Contemporary, a Barbara Gladstone Gallery, az Acquavella Galleries, a White Columns, a Franklin Parrasch Gallery, a Anton Kern Gallery, a Venus Over Manhattan, a Marianne Boesky Gallery, a londoni National Portrait Gallery, a Victoria Miro, a Greenwich-i Brant Foundation, a Los Angeles-i Mier Gallery, a Hannah Hoffman Gallery, a Beaux-arts de Paris, a barcelonai Fundació Gaspar Group, a ridgefieldi Aldrich Museum of Contemporary Art, a Heimatmuseum Grimmen, az athéni ReMAP 4, a Grenoble-i Le Magasin, a Kunsthalle Wien, a Galerie Meyer Kainer, a londoni Zabludowicz Art Projects, a rotterdami Museum Boijmans Van Beuningen, a chicagói Museum of Contemporary Art, a karlsruhei Zentrum fur Kunst und Medientechnologie, a Haifa Museum of Art, a zürichi Migros Museum für Gegenwartskunst, a Musée d’art Contemporain de Bordeaux, az eindhoveni MU Art Foundation, a Melbourne-i Center for Contemporary Photography  és a budapesti Ernst Múzeum csoportos kiállításain szerepeltek.



www.hauserwirth.com/artists/2832-rita-ackermann

Jótanács

Az ikOn artKomm levelek nem mindenben helyettesítik a postai meghívókat, de az ikOn használatával intézményenként átlagosan 4 havonta sprólható meg annyi papír, amennyi egy fa életét jelent(het)i.

hymex2021