Utazók | BODÓCZKY István, SZIRTES János, TÖLG-MOLNÁR Zoltán
megnyitó | 2025. január 29. 19:00
a kiállítást megnyitja | RÉVÉSZ Emese művészettörténész
web | http://www.viltin.hu
a kiállítás bezárása | 2025. március 1.
cím | VILTIN Galéria
Az Utazók című kiállítás a rendszerváltás három jelentős művészének – BODÓCZKY István, SZIRTES János és TÖLG-MOLNÁR Zoltán – korabeli alkotásain keresztül mutat rá a hazai posztmodern taktilis, gesztus, anyagcentrikus és absztrakt festészet máig hiányosan feldolgozott eredményeire, betekintést nyújtva a háború utáni első generáció kilencvenes évekbeli művészetébe. Autonóm alkotói munkájuk mellett mindhármuk művészetpedagógiai praxisa is kormeghatározó, tanítványaik között számos, mára szintén jelentőssé vált alkotót találunk.
„Nincs hova menjünk, ezért utazunk” – írta, rajzolta BODÓCZKY István (1943-2020) az ívelt bambuszszálakkal strukturált, felhőként a galériatérben lebegő Firkák 5 című, 1996-ban készült munkájára. Az alkotás metaforikusan foglalja össze a kilencvenes évek magyar kulturális nyitásának paradoxonát: a szabadság végtelen lehetőségét és annak szorongásra is okot adó, nyomasztó terhét, miközben az „út”, az úton levés jelentőségére is rámutat. A festmény szép rajzolatú, ívelt vonalakkal határolt képtestén semmi sem állítja meg az ívekkel határolt forma dinamikus szabadságát, a konstruált belső szerkezet szekventált területelemei egymásba kapcsolódnak. BODÓCZKY munkáin a rajzolt vonal és a folt egymásba folyik, az írott szöveg rajzzá alakul. A festő számára a vonal és a folt egyenértékű képi elemek, miközben a színek használata – vagy épp mellőzése – szintén tudatos döntés eredménye.
A kilencvenes évek derekán TÖLG-MOLNÁR Zoltán és SZIRTES János jellemzően nem, vagy csak kevésbé használtak színeket művészetükben.
SZIRTES János (*1954) az 1980-as évek posztmodern neo-expresszionizmusára reagálva hozta létre karakteres, a gesztusra, színre, mozgásra és időre dekonstruált layer-festészetét. Az archaikus kultúrák motívumai a koramodernben gyökerező tiszta színekkel, rétegesen az idő konzervátumaiként jelennek meg vásznain. A performerként is aktív művész tisztában van az idő jelentőségével, így eszközhasználatába, nyomhagyásába beemeli az illékony füstöt is, melynek taktilis jelenléte egyéni karaktert kölcsönöz festészetének. A kiállításon szereplő kompozíciói az organikus és geometrikus vonalak és foltok összjátékából született festményektől vagy a gesztus-expresszív krétanyomhagyásától a megfontolt vonalzó mellett kialakított geometrikus formaképzésig terjednek.
TÖLG-MOLNÁR Zoltán (1944-2024) informel, monokróm anyagfestészetében szintén kulcsszerepet játszik az idő. Hálóra helyezett papírmasszából építkezik, s a különböző kultúrtörténeti jelentőségű jel, forma, archaikus motívum, kincs (keresztény és római) felhasználásával hozza létre formázott munkáit. Performatív alkotói munkája, ahogy szabad asszociatív alkotásai is, a maguk alakíthatóságával időben és térben is egyaránt nyitottak. Az időbeliség TÖLG-MOLNÁR munkáira és munkamódszerére a kilencvenes évek derekától 2024-es haláláig érvényes volt: vissza-visszatért az alkotásokhoz. Így készült el a 90-es években elkezdett és 2002-ben befejezett Sebesült tábla IV., valamint az SPQR sorozata is, amely az 1996-ban a Római Akadémián töltött aktív alkotói periódusától a 2020-as évig formálódott.
Míg BODÓCZKY István munkáiban a performatív jelenlét általában a műtermi tevékenység utáni szabadtéri, úgynevezett, „röptetés” volt (konstrukcióit rendszerint papírsárkányként szélnek eresztette), addig TÖLG-MOLNÁR Zoltán és SZIRTES János önnön teste vagy annak minimális eszközbevonás melletti jelenléte volt jellemző egy-egy tárgy kivitelezése során. A nyomhagyás gesztusa mindhármuk esetében fontos szerepet játszott műveik létrehozásakor.
képaláírás| BODÓCZKY István: Firkák 5. 1996, bambusz, papír, tus, akvarell, 125x70 cm
Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.