esemény
Šwierkiewicz Róbert – A vízhez hasonló | Šwierkiewicz Róbert | Resident Art

megnyitó | 2025. január 22. 19:00

a kiállítást megnyitja | Rockenbauer Zoltán etnológus, művészettörténész

web | https://www.facebook.com/event...

a kiállítás bezárása | 2025. március 1.

cím | Resident Art galéria

Térkép

Šwierkiewicz Róbert művészetét leginkább a mindent elárasztó vízhez lehet hasonlítani, amely átölel, magával sodor, felold, magába olvaszt és felemel. Művészete a hétköznapi tárgyakból és cselekvésekből indul ki, a természeti jelenségeket veszi alapul és saját megtapasztalásán átszűrve a folyamatos alkotásban teljesedik ki. Személyében művészet és élet végérvényesen egymásba oldódik. Alkotásait sem műfaji vagy mediális keretek, sem pedig irányzatok vagy trendek határozzák meg. Éppen ellenkezőleg; szétfeszít minden hagyományos művészettörténeti kategóriát. Alapállása olyan elementáris szabadságtapasztalatról árulkodik, amely – nem törődve az aktuális trendekkel – mindig az éppen számára legmegfelelőbb megjelenési formát és médiumot választja. Marosi Ernő szavaival élve, Šwierkiewicz művészete egyszerre primitív és ősi, gyermeki és naiv, végeredményben pedig leginkább misztikus, melyet azonban mégis a szabadság fogalmával lehet legjobban leírni. Műveiben egyszerre jelennek meg az expresszív, informel, fluxus, gesztus és mail art művészet jellemzői, ugyanakkor az Arte povera, a Pop Art, a Process Art és a lettrizmus vonásai is feltűnnek. Ő azonban mindezekkel nem törődve engedte át magán a jelenségeket, és formálta mindennapi tárgyait, tapasztalatának belső megélését művészetté. Šwierkiewicz, hömpölygő folyóként a kultúrák, vallások és hagyományok közt szabadon mozogva, folyton változó művészetében egyesíti az őt megindító motívumokat – függetlenül attól, hogy a Duna, a Gangesz, vagy épp a Neckar partján alkot.
 
Kiállításunk gerincét azok a művek adják, amelyek Stuttgartban készültek 1993-1995 között. Ez, a magyar közönség számára eddig ismeretlen műcsoport akkor készült, amikor a művész több alkalommal is rövidebb ideig a város egyik negyedében, Leonbergben a Glaskasten (Üvegdoboz) alkotóház vendégeként alkotott. Itt születtek a Fák sorozat sejtelmes gesztusokkal és erőteljes pasztell-kontúrokkal rajzolt monumentális kompozíciói, melyek egyszerre értelmezhetők máglyáknak, kévéknek, fénynyaláboknak, vagy pusztán festői erővonalaknak. Az Abszolút sorozat képein Šwierkiewicz, dél-indiai utazásának tapasztalataival gazdagodva, a minimalista, kalligrafikus gesztusokkal eljut festészetének végpontjához, ahonnan elrugaszkodva majd ismét visszatér a figuratív, szimbolikus-expresszív kolorizmusához. Akrillal készült sorozatának visszatérő, erőteljes kontúrral festett emberalakja egyszerre hat rituális, már-már mágikus ábrázolásként, fogadalmi képként, vagy kőbe vésett totemként, miközben a színes mintái az indiai faliszőttesek világát is megidézik. Europe’s Climatic Art címmel a nyolcvanas évek közepén festmény-kollázs-sorozatot készít. Ezeken Európa klimatikus hőtérképét saját, aznapi élményeivel és a Csobánc-hegy helyi időjárásával mixeli, melynek eredményeképpen korát jóval megelőző, rendkívül személyes művek születnek. A teremtés örömei című 12 darabos, nagyméretű litográfia sorozat egyértelműen a Biblia gondolatrendszerét idézi meg, ikonográfiájában azonban sokkal inkább kapcsolódik a hindu hitrendszer szimbolikájához.
 
- - -
 
Šwierkiewicz Róbert 1942-ben Pécsett született. Tanulmányait az Iparművészeti Főiskolán végezte, majd a hatvanas évek második felétől teljes művészi szabadsággal lép a nyilvánosság elé. Korai grafikai műveiben egyéni hangvételű, expresszív formavilág bontakozik ki, amelyben a szimbolikus formák konceptuális tartalmak hordozóivá válnak. 1982-ben – Lévay Jenővel és Regős Imrével – megalapítják a Xertox Csoportot, melynek tevékenységében az akció és a performansz elemei keverednek. Eközben a hazai mail art legfontosabb műveit hozzák létre. Dolgos meditációk néven teljesen önálló műfajt teremtenek, ahol a hétköznapi, egyszerű cselekvések közbeni elmélyülést performatív eseménnyé alakítják, miközben kollektív alkotások születnek. Ez a felszabadult alkotói módszer szabadon használja az avantgárd örökségét, de szakít a hagyományos technikákkal és mindenféle eljárással. 1984-ben Vácott, a görögkatolikus templomban elkészíti 9 részes Meteorológiai jelentés c. művét. „A műalkotás egyszerre tárgy és esemény, a művész egyszerre mesterember és bohóc.” 1990-ben elnyeri a Római Magyar Akadémia ösztöndíját. A ’90-es évek elején készülnek az ún. Duna-képek, amelyeken az informel festészet, a folyamatművészet és természetművészet módszereit egyesíti. 1993-ban hosszabb időszakot tölt Stuttgartban, az un. Glaskasten alkotóházban, ahol számos festményt és litográfiát hoz létre. Ezt követően több hónapot tölt Dél-Indiában, ahol olyan impulzusok érik, melyek hatására művészete gyökeresen átalakul. Ennek hatására „a nyugati szemlélet helyébe egyre inkább a világ spirituális, holisztikus megközelítése lépett. Művészetében teljesen felszabadította magát minden műfaji kötöttség vagy külső elvárás alól.” (idézet: Szipőcs Krisztina) Ebben az évben készül a 12 részes A teremtés örömei c. nagyméretű litográfia ciklusa. 1994-ben a Kiscelli Múzeum templomterében megrendezi a nagyhatású Kelet kezd, nyugat befejez c. kiállítását, amely a korszak egyik meghatározó bemutatója. A ’90-es években számos külföldi kiállítást rendez, valamint egyéni kiállításon mutatkozik be az Ernst Múzeumban és a Ludwig Múzeumban. Műtermét ekkoriban a Kopaszi-gát egyik csónakházában, majd ennek felszámolása után a Csobánc-hegy oldalában rendezi be. Az évtized második felében saját kezűleg készíti el óriás üzenetekkel és ábrákkal megfestett hőlégballonját, mellyel 1998-ban a Ludwig Múzeum udvaráról a város fölé emelkedik. A kétezres években aktív kiállítója a hazai galériáknak és nonprofit kiállítótereknek egyaránt. Kiállít a Liget Galériában, a Fészek Galériában, a Petőfi Irodalmi Múzeumban, rendszeresen a K. Petrys, majd az A38 galériákban. Élete végéig aktív alkotómunkát végez. 2019-ben 77 éves korában éri a halál. Emlékkiállítása 2020-ban a Mission Art galériában kerül megrendezésre. 2024-ben a Műcsarnok Végtelen hal címmel rendez műveiből kiállítást.
 
Schneller János művészettörténész
2025. január
 
Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.