esemény
Tony Lavazza kénes piramis-otthona | Chloé Macary-Carney | Budapest Galéria

kurátor | Hermann Júlia

megnyitó | 2022. augusztus 9. 18:00

a kiállítást megnyitja | hum - Barta Bence és Esteban de la Torre

web | https://budapestgaleria.hu/_/2...

a kiállítás bezárása | 2022. szeptember 2.

cím | Budapest Galéria

Térkép

Chloé Macary-Carney a Budapest Galéria 2021-es művészcsere programja során kezdte meg a kiállítás alapját adó kutatást a számos filozófiát és vallás szokásait egyesítő New Age közösségek magyarországi rituális helyszíneiről és gyakorlatairól. A művész e közösségekkel kapcsolatos előfeltevései – miszerint azok befogadóak és biztonságosak – már a kutatás elején megdőltek. A kiállítás céljául Macary-Carney pont ezért egy ilyen, mindenki számára nyitott tér megteremtését tűzte ki, ahol a látogatókat közös élmények létrehozására és megosztására biztatja.
A kutatás során Chloé Macary-Carney párhuzamosan fedezte fel a magyarországi New Age közösségek és a magyar boszorkányság sokféleségét, helyi és történeti kiterjedtségét és politikai vonatkozásait, valamint próbálta felfejteni a közösségeket övező mítoszokat. A budapesti itt-tartózkodás során készített interjúkat és megfigyeléseket egy, a kiállítótérben elhelyezett könyvben foglalta össze, amely a részletes leírásoknak és a személyes hangvételnek köszönhetően narrálja a műveket. A hatvanas-hetvenes évek Amerikájából eredeztethető New Age mozgalmon kívül a hagyományos boszorkányságot és az ahhoz kapcsolódó magyar babonákat, szokásokat is kutatása tárgyává tette – ennek eredménye a kiállításon megjelenő, egyszerűsített Luca-szék vagy a képanyag egy része, amely a szegedi boszorkánypernek (1728) emléket állító helyekhez kapcsolódik.
A kiállítóterekben a kiállítás címét is adó, a művész alteregójaként előlépő Tony Lavazza fiktív boszorkánykutató kénes piramis-otthonában találjuk magunkat. A helyzet intim és közvetlen, ahogy a térben megjelenő fa- és a papíranyagok gondos, érzékeny megmunkálása és a kutatást összefoglaló szöveg naplószerűsége is. Az otthon intim tere arra hívja a látogatókat, hogy a kitalált kutatóval együtt fejtsék fel a boszorkányközösségek - és rajtuk keresztül általában a közösségi működés - alapjait. Bár a mindenkori hatalommal szemben létező, radikálisan anti-patriarchális, a csoporton belüli biztonságot célnak és eszköznek is tekintő boszorkányközösségek egykor szigorúszabályrendszerei enyhültek, az egymáshoz tartozás érzésének és a közös rituáléknak a fontossága később az újboszorkányság vagy az azzal bizonyos elemeiben átfedést mutató New Age mozgalom képviselői esetében sem változott.
A kutatást dokumentáló és illusztráló képek helyét színek jelölik ki, azonban a tér és a tárgyak használatát – saját rituálék bemutatását – olvasás, beszélgetés, étkezés formájában a művész ajánlja, sőt, kéri a látogatóktól.
Chloé Macary-Carney (1994, New York) Párizsban él és dolgozik.

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.