A KIFINOMULT ÍZLÉSSEL TÖLTÖTT ATOMBOMBA, AVAGY A VIZUÁLIS LÉTMINIMUM ALATTI ÉLET, VÁRAKOZÁSSAL TELI BUSZMEGÁLLÓI | Hegedűs 2 László
megnyitó | 2021. szeptember 3. 18:00
a kiállítás bezárása | 2021. október 17.
Az internet képtárából kölcsönzött, szleng értelemben, már önmagában is szürreális, a vizuálisan érzékenyek számára pusztító hatású építmények, H2 mű-tőasztalán, professzionálisan transzformálva, művészettörténeti értelemben is szürreálissá váltak. Ezt többnyire oly módon tette, hogy a kép saját testrészeit, (képrészleteit), átültetette az alap képekbe. A képlelet feloldódik a képzeletben. A létrejött transzplantált művek által, túl az esztétikán, a vizuális létminimum alatti élet várakozással teli buszmegállóiban, utazást tehetünk a művészet valószínűtlen valóságában.
(Asszociáció: Beatles, John Lennon-Paul McCartney: Varázslatos, misztikus utazás, Magical Mystery Tour, John Lennon-Paul McCartney: Vissza a Szovjetunióba, Back int he U.S.S.R.)
A sorozatfolyam Hegedűs 2, a szocializmus témakörének harmadik, befejező végállomása.
A nagy fehérvári árvíz
és a Szocialista szürrealizmus titokzatos bája című konceptuális műveletei, az összesen 156 képből álló képanyag, egyben a múlt vizuális korlenyomatának emlékezete.
---------------------------------------------------------------------------------
HEGEDŰS 2: Szocialista szürrealizmusa
https://youtu.be/5hLliAtFZgA A Nagy Fehérvári Árvíz https://youtu.be/iOdLZZAm0TQ The great Fehérvár flood
https://www.youtube.com/watch?v=D9ZQw1de9Qg LeninDali
https://kultura.hu/hegedus-2-laszlo-kiallitas/Riport a kiállítás kapcsán
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A VIZUALISTA Hegedűs 2 László képképzőművész szocialista szürrealizmusának prágai bevonulása
Hegedűs 2 egy multimediális művész. Munkássága létezésünk legfontosabb aspektusait érinti – az idő múlását, az örökkévalóságot és az emlékezést. Hegedűs alkotásaiban egyformán jelen van a képi és a tartalmi összetevő; gyakran említik meg a filozófiát munkásságával összefüggésben – minden műve egyfajta filozófia gyakorlat, vagy filozófiai esszé.
Hegedűs 2 konceptuális művészetéből most A szocialista szürrealizmus című vizuális szimfóniáját mutatják be Prágában. A kollázs és a fotómontázs a 20. század egyedülálló találmánya, amely lehetővé teszi olyan dolgok összekapcsolását, melyek látszólag nincsenek összefüggésben. Azonban Hegedűs 2 fotómontázsai mások. Néhány kivételt leszámítva, nem a kontrasztra, vagy az ellentétekre épít, az egyes képi elemek inkább egymást erősítik, kiemelik, egyfajta mágikus elemet hordoznak – a mágikushoz még visszatérek. A kiállított munkák témája a szocializmus időszakának víziója, de ha megnéznék a nagy világválságot követő új Amerika építését, vagy a jelenkori Kínáét, akkor ezen képek vizuális hasonlósága félelmetesen hasonló lenne. Mindent egybevetve az univerzális képi sémák megzavarása Hegedűs 2 egész munkásságát végig kíséri.
Visszatérve a kiállított kollázsok egyes formális elemeihez, meg kell említenünk a részletek és a színek fontosságát, valamint a szöveg és a kép kapcsolatát.
Mi csehek azt mondjuk, hogy a szépség a részletekben rejlik, itt viszont azt mondhatjuk, hogy a fontosság a részletekben rejlik. Hegedűs 2 finom beavatkozással, apró gesztusokkal, látszólag csak gondolatban változtat meg valamilyen helyzetet, a történés jelentését, amely a való világban teljesen egyértelműnek tűnik. Az eredetileg jelentéktelen részlet átalakulása után a nézőnek egyszeriben teljesen új látásmódot és asszociációt ad. Hegedűs egy szofisztikált játékot játszik a nézővel, mondhatni egy vizuális visszhang segítségével – a motorkerékpár alakjának a visszhangja, a cseresznye levitálása, a gyümölcsös ládák váratlan nyugtalanságot hoznak létre, és lényegében transzformálja a képi tér fogalmát, amely megváltoztatja a klasszikus perspektívát.
A néző látásával való kommunikáció folyamatában a részletekhez hasonló szerepet játszanak a színek. Archaikus, távoli és kissé nosztalgikus – ugyanakkor telítettségével és intenzitásával sokkal valódibb, mint a reális világban. Ezzel szemben a fekete-fehér, rajzolt fotómontázsok radikálisabbak, szürreálisabbak, ráadásul ezeket egy látszólag nem összefüggő szöveg illusztrálja, melyek kommunista dalok töredékeit idézik.
Hegedűs 2 műveire leginkább a mágikus realizmus a jellemző. A kiállított képeken minden valóságosnak tűnik, vagyis szinte már- már hihető. Fotómontázsai jellegzetes vizuális versek, személyes emlékek, melyeket látvánnyal teremt meg. Nem a realitás töredékei ezek az életnek, hanem sokrétegű történetek pillanatai, amelyeket gyanítunk, de amelyeket teljességükben nem tudunk felfogni, ennélfogva annál intenzívebben vésődnek a tudatunkba. Egy végtelen szellemi kaland, a megértés utáni vágy, kimondani a kimondhatatlant, valamit a kollektív emlékezetből. Mindenesetre Hegedűs 2 a néző észlelésével művészien játszik és folyamatosan változtatja a játék szabályait.
Nagyra értékelem, hogy ezt a kiállítást most itt láthatjuk a Prágai Magyar Intézetben. Hegedűs 2 László univerzális vizualitása geográfiai határokon túli értelmezésben a kortárs európai művészet legjobbjaihoz tartozik. .
(Helena Musilová a Prágai Nemzeti Galéria és a Kampa művészettörténésze, 2017. november 14. Prágai Magyar Intézet)
Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.