esemény
A kék terem a Kiscelli Múzeum Templomterében - megnyitó | László Gergely, Rákosi Péter | Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum

kurátor | Lázár Eszter művészettörténész

megnyitó | 2019. junius 18. 18:00

a kiállítást megnyitja | Turai Hedvig művészettörténész

web | http://tehnicaschweiz.com/

a kiállítás bezárása | 2019. julius 7.

cím | Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár 1037 Budapest, Kiscelli u. 108.

Térkép

A kék terem a Kiscelli Múzeum Templomterében
Megnyitó: 2019. június 18. / 18:00
A kiállítást megnyitja: Turai Hedvig művészettörténész
Megtekinthető: 2019. június 19-től július 13-ig

A Tehnica Schweiz művészpáros (László Gergely és Rákosi Péter) több mint 15 éve dolgozik együtt. Érdeklődésük középpontjában a kulturális identitásokhoz kapcsolódó történetek, épületek, helyszínek és közösségek állnak. Kutatáson alapuló, „leletmentő” munkáikban nemcsak vizsgálják a kollektív emlékezet mintázatait, hanem különböző együttműködésen alapuló alkotófolyamatok során azok játékos előhívására is kísérletet tesznek.

A kék terem az épített és a tárgyi kulturális örökséghez való viszonyunk újragondolásával foglalkozik, amelyben két történet fonódik össze: a Szépművészeti Múzeum 19. századi antik szobormásolati gyűjteménye, valamint a 18. században épült tatai zsinagóga, ahol több mint negyven éven keresztül mutatták be az életnagyságú ókori másolatokat.

A kék terem egy installáció és egy film, helyszíne az egykori zsinagóga. A filmben a restaurátorok leválasztják a gipszmásolatokat a posztamensekről, darabokra szedik, ládákba rakják és elszállítják. Az épület fokozatosan kiürül, majd a zsinagóga önkényes elfoglalásával egy csapat művészhallgató veszi birtokba az ideiglenesen műteremmé alakított teret, és az antik szobrok kisméretű porcelán másolatait készítik el a gipszek pontos, kicsinyített replikáiból egy új gyűjteményt hozva létre.

A film egy művészi intervenció dokumentuma, amely a gyűjtemény elköltöztetésével az önmaga emlékművévé váló kiürült épület számára kínál újabb ideiglenes funkciót: egy porcelánmanufaktúrát. A 19. században közpénzen vásárolt ókori replikák oktatási célokat is szolgáltak: az egyetemes szépségideál formajegyeinek elsajátítása érdekében másolták a művésznövendékek az antik szobrokat. Ma azonban már egy teljesen más jellegű műhelyfeladaton dolgoznak a fiatalok; az egykor benne lakó szobrok egy másik minőségben (anyagban, méretben) jelennek meg.

A Tehnica Schweiz projektje a tatai volt zsinagógában került először bemutatásra, a hely jelentésének különböző diskurzusait olvasztva magába. A második világháború előtt Tata 12 ezres lakosságának 10%-a izraelita származású volt; az asszimilált közösség tagjai között sok iparossal és kereskedővel. Tata iparának jelentős része, így a szőnyeggyár, a bőrgyár és a téglagyár is zsidó kereskedők tulajdonában volt. A város történetének az egyik prominens alakja volt a zsidó származású gyáros Fischer Mór (1799-1880), a herendi porcelángyártás felvirágoztatója.

Az anyag most új helyszínre, a Kiscelli Múzeum Templomterébe költözik. A Budapesti Történeti Múzeumhoz tartozó Kiscelli Múzeum a főváros történetének sokszínű tárgyi és művészeti emlékét őrzi. Az időszaki kiállítások befogadására szolgáló egykori templomhajòban a limitált példányszámú porcelán-nippek az antik gipszszobrok méretével és a hatalmas tér dimenzióival is viszonyba kerülnek. A zsinagóga nemcsak a filmen, hanem a templomtérben is megjelenik: a porcelánszobrok bemutatására felépített építészeti makett az antik másolatok egykori lakhelyét formájában és anyagában egyaránt megidézi.

A kék terem a többszintű áthelyezéssel és újrahasznosítással történelmi és művészeti emlékeink tér - és idődimenzióinak folyamatos alakulását érzékelteti, miközben a kulturális örökséghez való komplex viszonyunk újragondolására vállalkozik.

A porcelánszobrokat Kondor Edit, Csák Mónika, Bokor Zsuzsa vezetésével és közreműködésével MOME Tárgyalkotó Tanszék MA hallgatói Bodnár Henrietta, Farkas Gabriella, Fúró Bernadett, Nagy Boglárka, Nagy-György Ágnes, Szőke Barbara készítették.

A film zenéjét Bátki Viktor brácsaművész és zeneszerző készítette.
A kiállítás kurátora: Lázár Eszter művészettörténész

Kapcsolódó programok:

2019. június 22.  16.00 - 18.00
A kék terem a Múzeumok éjszakáján
Átiratok A kék teremre: anyagok, technikák, minőségek, történetek

Résztvevők:
Rákosi Péter (Tehnica Schweiz) és Lázár Eszter
Káldi Richárd restaurátor - az ókori mesterművek másolása - az ókori másolatok restaurálása
Pap Dávid / FabLab  - A szobrok léptékváltása - óriás gipszobrok asztali 3D-ben
Kondor Edit kerámiaművész -  Az “ókori” porcelán titkai

2019. Július 5. 18.00
Exkluzív tárlatvezetés Péterfy Gergely íróval


Külön köszönet:
Birkás Máté, Bokor Zsuzsa, Csák Móni, Kondor Edit és a MOME másodéves hallgatói (Bodnár Henrietta, Farkas Gabriella, Fúró Bernadett, Nagy Boglárka, Nagy-György Ágnes, Szőke Barbara ), Katarina Šević, Kútvölgyi Léna, Pap Dávid / FabLab, Pados Gábor, Petrányi Viktória, Schmidtmayer Richárd, Sipos Dániel, Toronyi Zsuzsa, Végvári Tamás / Liget Projekt Budapest, Zafir Dániel

A projekt létrejöttét támogatta:
Barta Péter, Kuny Domokos Múzeum,Tata, acb Galéria, FabLab Budapest, Karmazin Stúdió, Szauer Péter, Tárgyalkotó Tanszék MOME, a Proton Cinema, SILKEM Hungary kft., tranzit.hu

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.