esemény
Akkumuláció / Értékek értelmezése | Ursula Palla (CH), Szemző Zsófia, Mark Vennegoor (NL), Süli Zakar Szabolcs | 2B Galéria

kurátor | Hanneke Frühauf (CH)

megnyitó | 2018. julius 7. 18:00

web | http://www.2b-org.hu

a kiállítás bezárása | 2018. augusztus 3.

cím | 2B Galéria

Térkép

Kiállításunk előzménye, hogy 2017 júniusában svájci és holland művészek a badeni „Kunstraum Baden”-ben elindítottak egy nemzetközi művészeti projektet, amely a változó és változatlan értékeket helyezi fókuszába, Értékek értelmezése címmel. A kiállítás kurátora, Hanneke Frühauf volt. Mostani kiállításunkat is ő kezdeményezte és kért fel magyar művészeket a csatlakozásra.
Hanneke Frühauf kurátori állásfoglalása szerint annak ellenére, hogy a kommunikációs rendszerek fejlődnek és átalakulnak, a művészet szerepe és értéke továbbra is maradandó. A művészet értéke az értelem, amit ad. A művészet képes arra, hogy jelentést adjon, értelmet adjon, és ennek befogadása, olvasata individuális folyamat, amelyet érdemes másokkal is megosztani. Világunkban minden anyagi értékekkel mérhető, és erősödő tendencia a globalizált világot abszolútumokban látva pénzbeli értékekben mérni. De egy másik trend szintén érzékelhető. A fenntarthatóság, környezetünk felelős használata, a modern kori rabszolgaság és kereskedelem is egyre inkább a szociális fejlődésről folytatott gondolkozás, a kortárs művészet, irodalom és filozófia középpontjába kerültek.
A kiállított művek közös alapelve a gyűjtés. Ursula Palla (http://ursulapalla.kleio.com) gondolatokat és szavakat gyűjt könyvekben és könyvtárakban. Mark Vennegoor (http://www.markvennegoor.nl) víz sodorta faanyagot gyűjt össze a Dunán, Süli-Zakar Szabolcs (http://www.suli-zakar.com) tárgyakat halmozott melyek elvesztették a szerepüket és nincsenek már használva, Szemző Zsófia pedig (http://zsofiaszemzo.com) a fényt próbálja megragadni egy prizmában és koncentrálja egy pillanatba, melyben a létezés elviselhetetlen gyengeségét tapasztalhatjuk. A társadalmunk az élt életek hatalmas gyűjteményén, emlékeken és a múlt nyomain alapul. Miért gyűjtenek az emberek? Talán egyik oka a tulajdonunkat, érdekeltségünket és szenvedélyünket megjelölni.

Ursula Palla
Igazi és nem valódi az a téma, mely Ursula Palla műveit összeköti. Művei komolyan és költőileg hivatkoznak a valóságunkra, mely gyakran a hamis felület mögött van el rejtve. A 2B Galériában Fehér könyvek című új munkáját építi fel, amelyben könyvek hullanak le a magasból, esés közben elveszítve szövegüket és történeteiket. A hulló írás egy hang kollázsba van tömörítve, és mint elröppenő, érthetetlen suttogás hallható. A könyvek fontos részei a közös emlékeinknek, a múlt és a jövő erős jelképei. Az alkotás a könyvtárak pusztulására, a tudáshoz való megváltozott viszonyulásra hívja fel a figyelmet a Fake News korszak kezdetén, ezen kívül a világszerte veszélyeztet iskolák, oktató szervezetek és tudásközpontok helyzetére is reflektálni kíván. Másik műve a Balance II c. videó, egy dróton egyensúlyozó, öltönyben öltözött férfit mutat. A filmjelenet dobozba van vetítve, ami jellemzi a mai „alkalmaz és elbocsát” vezetőségi mentalitást és az egyensúly keresést a komplex globalizált világban.

Mark Vennegoor
Mark Vennegoor Svájcból utazik Budapestre és útja során uszadékfákat gyűjt össze az Innen és a Dunán, amelyek a határokon sodródnak át. A fákból installáció épül a 2B Galériában. Vennegoor ezen kívül bemutatja a kiállításon a NAIRS művészeti központban eltöltött residency során készített, a hotelekből szerzett vásznakra gyógyvizekből lecsapódó fémekkel készített lenyomatait. Ezzel emlékeztetni szeretne a svájci Engadin völgy változó gazdasági helyzetére, a 19. század végén virágzó turizmusára és a válságokra, melyek rajtuk kívüli hatásokra következtek be. A művész egy kutat is fog építeni, utalva a római és török befolyásra mai magyar fürdő kultúrára.

Zsófia Szemző
Szemző Zsófia Fénytörés című új munkájában tus rajzokon és polaroid fotókon emberi arcokon prizma által törik meg a fény, a színek a szemekre irányulnak, és az arc megvilágosul, vagy elvakulttá válik. Munkájában a fény és a fénytörés valósága válik kérdéssé. Ki mit lát és miért? Rizikó című videósorozatának egyik darabját is bemutatja, amit a Ceaacban a Budapest Galériával eltöltött residency alatt készített, amelyben egy maga által hulladékból ácsolt tutajon evickél egy idillikus, de sekély patakban.

Szabolcs Süli-Zakar
Süli Zakar Szabolcs „Akkumuláció” című fotósorozatából mutat be darabokat, ahol az azonos vagy a hasonló tárgyak felhalmozásának, sokaságának köszönhetően megváltozik/módosul az egyes tárgyak eredeti jelentése. A képeken jellemzően rurális eredetű felhalmozott használati tárgyak láthatóak, melyek kiszorultak a mindennapi használatból.

Hanneke Frühauf, kurátor
Hosszú évekig a Res Artis világátfogó művészeti alkotóhelyek hálózatának vezetőségi tagja volt. Tíz évet volt a Zürichi Binz 39 alapítvány sikeres kurátora. 2004 óta a svájci-holland kulturális cserére összpontosít és ebből a célból alapította Dutchartedesk.ch és Powerstation Art (http://www.powerstationart.ch/) alapítványokat. Szintén 2004 óta a Párkányi (SK) Bridge Guard artist in residence kurátora (http://www.bridgeguard.org/). Hanneke ötlete volt az AquaPhone performance, mely 2006 óta évente júniusban a Dunán keresztül Párkány és Esztergom között zajlik le.

Jótanács

Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával!
Az ikOn weboldalán kilistázhatja a mai/holnapi/holnaputáni eseményeket!

ISBN K�nyv+Gal�ria