esemény
Akkumuláció / Értékek értelmezése | Ursula Palla (CH), Szemző Zsófia, Mark Vennegoor (NL), Süli Zakar Szabolcs | 2B Galéria

kurátor | Hanneke Frühauf (CH)

megnyitó | 2018. julius 7. 18:00

web | http://www.2b-org.hu

a kiállítás bezárása | 2018. augusztus 3.

cím | 2B Galéria

Térkép

Kiállításunk előzménye, hogy 2017 júniusában svájci és holland művészek a badeni „Kunstraum Baden”-ben elindítottak egy nemzetközi művészeti projektet, amely a változó és változatlan értékeket helyezi fókuszába, Értékek értelmezése címmel. A kiállítás kurátora, Hanneke Frühauf volt. Mostani kiállításunkat is ő kezdeményezte és kért fel magyar művészeket a csatlakozásra.
Hanneke Frühauf kurátori állásfoglalása szerint annak ellenére, hogy a kommunikációs rendszerek fejlődnek és átalakulnak, a művészet szerepe és értéke továbbra is maradandó. A művészet értéke az értelem, amit ad. A művészet képes arra, hogy jelentést adjon, értelmet adjon, és ennek befogadása, olvasata individuális folyamat, amelyet érdemes másokkal is megosztani. Világunkban minden anyagi értékekkel mérhető, és erősödő tendencia a globalizált világot abszolútumokban látva pénzbeli értékekben mérni. De egy másik trend szintén érzékelhető. A fenntarthatóság, környezetünk felelős használata, a modern kori rabszolgaság és kereskedelem is egyre inkább a szociális fejlődésről folytatott gondolkozás, a kortárs művészet, irodalom és filozófia középpontjába kerültek.
A kiállított művek közös alapelve a gyűjtés. Ursula Palla (http://ursulapalla.kleio.com) gondolatokat és szavakat gyűjt könyvekben és könyvtárakban. Mark Vennegoor (http://www.markvennegoor.nl) víz sodorta faanyagot gyűjt össze a Dunán, Süli-Zakar Szabolcs (http://www.suli-zakar.com) tárgyakat halmozott melyek elvesztették a szerepüket és nincsenek már használva, Szemző Zsófia pedig (http://zsofiaszemzo.com) a fényt próbálja megragadni egy prizmában és koncentrálja egy pillanatba, melyben a létezés elviselhetetlen gyengeségét tapasztalhatjuk. A társadalmunk az élt életek hatalmas gyűjteményén, emlékeken és a múlt nyomain alapul. Miért gyűjtenek az emberek? Talán egyik oka a tulajdonunkat, érdekeltségünket és szenvedélyünket megjelölni.

Ursula Palla
Igazi és nem valódi az a téma, mely Ursula Palla műveit összeköti. Művei komolyan és költőileg hivatkoznak a valóságunkra, mely gyakran a hamis felület mögött van el rejtve. A 2B Galériában Fehér könyvek című új munkáját építi fel, amelyben könyvek hullanak le a magasból, esés közben elveszítve szövegüket és történeteiket. A hulló írás egy hang kollázsba van tömörítve, és mint elröppenő, érthetetlen suttogás hallható. A könyvek fontos részei a közös emlékeinknek, a múlt és a jövő erős jelképei. Az alkotás a könyvtárak pusztulására, a tudáshoz való megváltozott viszonyulásra hívja fel a figyelmet a Fake News korszak kezdetén, ezen kívül a világszerte veszélyeztet iskolák, oktató szervezetek és tudásközpontok helyzetére is reflektálni kíván. Másik műve a Balance II c. videó, egy dróton egyensúlyozó, öltönyben öltözött férfit mutat. A filmjelenet dobozba van vetítve, ami jellemzi a mai „alkalmaz és elbocsát” vezetőségi mentalitást és az egyensúly keresést a komplex globalizált világban.

Mark Vennegoor
Mark Vennegoor Svájcból utazik Budapestre és útja során uszadékfákat gyűjt össze az Innen és a Dunán, amelyek a határokon sodródnak át. A fákból installáció épül a 2B Galériában. Vennegoor ezen kívül bemutatja a kiállításon a NAIRS művészeti központban eltöltött residency során készített, a hotelekből szerzett vásznakra gyógyvizekből lecsapódó fémekkel készített lenyomatait. Ezzel emlékeztetni szeretne a svájci Engadin völgy változó gazdasági helyzetére, a 19. század végén virágzó turizmusára és a válságokra, melyek rajtuk kívüli hatásokra következtek be. A művész egy kutat is fog építeni, utalva a római és török befolyásra mai magyar fürdő kultúrára.

Zsófia Szemző
Szemző Zsófia Fénytörés című új munkájában tus rajzokon és polaroid fotókon emberi arcokon prizma által törik meg a fény, a színek a szemekre irányulnak, és az arc megvilágosul, vagy elvakulttá válik. Munkájában a fény és a fénytörés valósága válik kérdéssé. Ki mit lát és miért? Rizikó című videósorozatának egyik darabját is bemutatja, amit a Ceaacban a Budapest Galériával eltöltött residency alatt készített, amelyben egy maga által hulladékból ácsolt tutajon evickél egy idillikus, de sekély patakban.

Szabolcs Süli-Zakar
Süli Zakar Szabolcs „Akkumuláció” című fotósorozatából mutat be darabokat, ahol az azonos vagy a hasonló tárgyak felhalmozásának, sokaságának köszönhetően megváltozik/módosul az egyes tárgyak eredeti jelentése. A képeken jellemzően rurális eredetű felhalmozott használati tárgyak láthatóak, melyek kiszorultak a mindennapi használatból.

Hanneke Frühauf, kurátor
Hosszú évekig a Res Artis világátfogó művészeti alkotóhelyek hálózatának vezetőségi tagja volt. Tíz évet volt a Zürichi Binz 39 alapítvány sikeres kurátora. 2004 óta a svájci-holland kulturális cserére összpontosít és ebből a célból alapította Dutchartedesk.ch és Powerstation Art (http://www.powerstationart.ch/) alapítványokat. Szintén 2004 óta a Párkányi (SK) Bridge Guard artist in residence kurátora (http://www.bridgeguard.org/). Hanneke ötlete volt az AquaPhone performance, mely 2006 óta évente júniusban a Dunán keresztül Párkány és Esztergom között zajlik le.

Jótanács

Ha egy intézmény nevére kattint, akkor az ikOn megmutatja az intézmény adatait és azt, hogy milyen események lesznek ebben az intézményben.

ISBN K�nyv+Gal�ria