Csöndesen | Szalóki Ági, Szilágyi Lenke, Apáti-Tóth Sándor, Balázs Zsolt, Balla Demeter, Bécsi Imre
kurátor | Somosi Rita, Szarka Klára
megnyitó | 2018. április 6. 18:00
a kiállítást megnyitja | Rostás Péter, Bán Teodóra
web | http://kiscellimuzeum.hu/csond...
a kiállítás bezárása | 2018. május 4.
cím | Kiscelli Múzeum
A Budapest FotóFesztivál hagyományteremtő szándékkal minden évben közös gondolkozásra és alkotásra hívja a művészeket egy-egy klasszikus fotográfiai műfajban, kortárs magyar fotográfusok segítségével bemutatva, hogyan is viszonyul a hazai közeg az adott műfajhoz. A Csöndesen fotópályázattal a csendélet területén született kortárs reflexiókat vizsgáltuk - a nyílt felhívásunkra több száz pályamű érkezett, amelyekből a kurátorok (Somosi Rita és Szarka Klára) választották ki a tárlat anyagát. A kiállítók között a kortárs magyar fotó megannyi irányzata és korosztálya képviselteti magát megmutatva a magyar fotóművészet színes gazdagságát és a több évszázados képzőművészeti múltra visszatekintő csendélet műfaj izgalmas aktualitását.
A műfaj fejlődéstörténete során hosszú út vezetett a táblaképek hátoldalától a polgárság státuszszimbólumává és autonóm területté válásig. A természet iránt megnyilvánuló újfajta érzékenység meghatározó momentum volt: az alkotók hol aprólékosan részletező, hol a látványt leegyszerűsítő kompozíciók formájában közelítettek a témához. A csendélet a valóság élethű és részletes visszaadása mellett jelképek, szimbolikus utalások formájában tette lehetővé a rejtett tartalmak közlését. A halott természet ( natura morta) vagy a csendes / mozdulatlan élet (still life) kifejezések a csendélet tág értelmezésének különböző megközelítéseit tükrözik.
A magyar fotográfia történetében a csendélet soha sem tartozott a tömegesen művelt, közkedvelt műfajok közé. Különösen a riport- és dokumentarista fényképezés uralta majd évszázados időszakban szorult háttérbe ez a csöndes téma, hiszen az emberábrázolás és a mindennapi élet megörökítése számított értékes és fontos művészi iránynak. Különösen a múlt század közepén, második felén fogadta közöny, gyakran rosszallás ezeket a műveket. Érdekes változást jelöl, hogy manapság viszont milyen sok alkotót érdekel a műfaj. Kortól és stílustól szinte függetlenül kísérleteznek a fotográfusok a halott természet és a mozdulatlan élet izgalmas látványainak leképezésével. A műfaji határok is tágulni látszanak, hiszen a spontán élet teremtette “készen kapott” látvány megörökítése és különösen a szoftverek segítségével generált virtuális csendélet témájában születik talán a legtöbb friss mű. Persze, a klasszikus, még a festészetből megörökölt témák sem merültek ki, mai szemmel és mai gesztusokkal a több évszázados natura morta is teljesen új arcát mutatja.
A kiállításon a klasszikus csendélet ismert ikonográfiai típusaiból kiindulva vizsgáljuk a kontextus és változó jelentéstartalmak összefüggéseit, a narratíva kibontási lehetőségeit, valamint az objektív és szubjektív megközelítések vizuális leképezéseit.
A kiállítás a Budapesti Tavaszi Fesztivál programsorozatának a része, a Budapest Fotófesztivál és a Kiscelli Múzeum együttműködésével jött létre.
Kép: Herczeg Eszter: Apák, 2015
Kiállító művészek:
Apáti-Tóth Sándor
Balázs Zsolt
Balla Demeter
Bécsi Imre
Biró Dávid
Bohus Réka
Bokor Krisztián
Chochol Károly
Czimbal Gyula
Derzsi Mátyás
Diósi Máté
Érdi Róbert
Fejér János
Flanek Péter
Fodor Dániel János
Fuchs Lehel
Gáti György
Hamarits Zsolt
Herczeg Eszter
Herendi Péter
Hitre Imola
Hodosy Enikő
Horváth Péter
Hupján Attila
Icsu Renáta
Kállai Márton
Keleti Éva
Kerekes Emőke
Kiss Tanne István
Kiss-Kuntler Árpád
Kocsis Krisztina
Kusnyár Eveline
Liszkay Lilla
Martinkó Márk
Mészáros László
Mikes-Devich Réka
Molnár Anna
Opitz Tomas
Papp Eszter
Regős Benedek
Sándor Emese
Sivák Zsófia
Szabó Maya
Szalóki Ági
Szatmári Gergely
Szemenyei Bianka
Szilágyi Lenke
Urbán Ádám
Vajda János
Varga Tamás
Vékás Magdolna
Zagyvai Sári
Ha az ikOn működésében bármilyen problémát észlel az ikOn 4.0-ra való átállás következtében, kérjük azonnal jelezze az ikon@ikon.hu e-mail címen!
A problémákat igyekszünk a legrövidebb idő alatt kijavítani.