esemény
BETTER BITTER - kortárs művészeti kiállítás a Platán Galériában | Magdalena Karpińska | Platán Galéria

kurátor | Tomasz Piars

megnyitó | 2018. március 7. 19:00

web | http://polinst.hu/node/11471

a kiállítás bezárása | 2018. április 12.

cím | Platán Galéria, Andrássy út 32.

Térkép

BETTER BITTER - kortárs művészeti kiállítás a Platán Galériában


Megnyító március 7-én 19.00 órakor


A Platán Galéria Better Bitter című kiállításán a lengyel festőművész, Magdalena Karpińska legújabb munkáival találkozhatunk, melyek a vanitas csendéletek kortárs feldolgozásai, a kiállítás tekinthető egy kísérletnek a műfaj rehabilitására. Ezen képeit Karpińska kifejezetten a Platán Galéria projektjéhez készítette. A Lengyelország fővárosában, Varsóban élő és alkotó művésznő 2008-ban diplomázott festő szakon, azóta számos csoportos és önálló kiállítása is nyílt különböző országokban. Tradicionális technikával dolgozik, képeit vászonra vagy papírra saját maga által készített tojástemperával festi.
A vanitas csendélet műfaja a 16. században jelent meg a képzőművészetben, és a 17. század első felében vált népszerűvé. Az aprólékosan, gondosan megszerkesztett kompozíciók morális tartalmat közvetítenek; az élet múlandóságára és az evilági élet hiábavalóságára emlékeztetnek. Minden ábrázolt tárgy jelentőséggel bír egy ilyen alkotás esetében, hiszen a legkisebb részlet is szimbolikus. A kedvelt jelképek között szerepelnek az élet rövidségére, kiszámíthatatlanságára utaló buborékok, vagy az enyészetre utaló hervadó virágok, romlandó gyümölcsök, legyek, valamint a földi élet javainak halmozása ellen figyelmeztető pénzérmék, hatalmi jelvények.
Művészek időről időre újra előveszik ezt a témát, hogy újragondolják, feldolgozzák. Lengyelországban a két világháború között terjedt el, ekkor számos ismert lengyel művész nyúlt vissza a műfajhoz. Olyan nagy neveket említhetünk itt, mint Henryk Hayden, Wojciech Weis, Władyslaw Ślewiński, Mela Muter vagy Stanisław Ignacy Witkiewicz. Mindegyikük más-más módon alkotta meg ezeket a csendéleteket. Ezekre az előképekre tekint vissza Karpińska.
A művésznő különösen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy kiemelje a képek vizuálisan attraktív jellege és a keserű tartalom közti ellentétet. Ennek kapcsán mondta a tökéletesen megfestett citromokról, hogy olyan szépek, mintha valódiak volnának, de túl keserűek ahhoz, hogy megkóstoljuk őket. Alkotásain a vanitas csendélet hagyományainak megfelelően természethűen megfestett részletekkel, barokkos túlzsúfoltsággal találkozunk, ezeket mégis minimalista módon jeleníti meg. Erre a minimalista festésmódra kiváló példa a kedvelt vanitas jelképet, buborékot ábrázoló festménye. A formát lényegére redukálja, így az egyszerű színes kör sötét háttér előtt látható. Egy másik kiállított képén megjelenik a korona, mint az uralkodás legegyértelműbb szimbóluma, valamint a pusztulásra utaló legyek, patkányok. A képen szereplő alakzatokat egybekomponálta Karpińska, így a formára kerek egészként és részleteiben is lehet tekinteni. Alkalmazza a XVII. századi németalföldi festők képein megfigyelhető a térformálást, melynek jellegzetessége, hogy a művész a dolgoknak egyszerre több aspektusát láttatja. Alkotásai tehát tekinthetőek egyfajta képrejtvénynek, melyek egyszerre dolgoztatják a szemet és a szellemet.
Megtekinthető április 12-ig

Jótanács

Az ikOn archívumában az összes 2000. januárja óta feltöltött esemény megtalálható.
archívum