esemény
Kilenc műteremből | Turcsányi Antal: Torzók és maszkok | Műcsarnok

kurátor | Szegő György

megnyitó | 2018. február 15. 18:00

web | http://mucsarnok.hu/kiallitaso...

a kiállítás bezárása | 2018. március 18.

cím | Műcsarnok

Térkép

Festő filozófus

Turcsányi Antal képmitológiája

Turcsányi Antal munkásságát a nyolcvanas évek közepétől követem és kommentálom. Akkoriban éppen kivonult Zsámbékra, ahol szinte remeteként dolgozott, és Németh Lajos már megfogalmazta az akkori kortárs közeg számára szóló Turcsányi-laudációját. Ama kor azonban másfelé tájékozódott, Németh 1991-es korai halálával pedig a véleményformálók munkái iránti érdeklődése jó időre megszakadt. Egy olyan, a csoportoktól távolságot tartó alkotó, mint Turcsányi Antal, könnyen légüres térbe kerülhetett, talán nem akarata ellenére. Képei megfestését övező elmélyülése és a „siker” nem járnak kézen fogva.

Az ezredfordulón festett Underground című – a mostani tárlaton várhatóan nagy figyelmet keltő –, murális igényű alkotását többen felfedezték, mások mellett S. Nagy Katalin, Kováts Albert vagy Barki Gergely. Utóbbi így ír az élményről: „Rómában járva, az Európai Iskolával rokon szellemiségű CoBrA csoport retrospektív kiállítását szemlélve hasított belém, hogy ebben a közegben Turcsányi képei is otthonosan éreznék magukat, s nem csupán a csoport közvetlen második világháború utáni művei, de egyes művészek ’80-as, ’90-es években született festményei mellett is, azaz egyfajta paralel jelenségről van szó.”[1] Az a szcéna a spektákulum, a monumentalitás bűvöletében alkotott, bár erről itthon csak jóval később értesülhettünk.

Turcsányi Antal olyan egyetemes érvényű törvények látója, amelyeket így eddig nem jegyzett/festett le senki. A képtorzók egyik kanonizált mítosza szerint Kadmosz király isteni parancsot kapott, hogy saját maga teremtse meg népét: vesse földbe a sárkány fogait, és ember fog sarjadni belőle. Erős, őt védelmező nemzet. Turcsányi vásznainak tanúsága szerint azonban Kadmosz nem elég körültekintően végezte el a sárkányfogak ültetését: védő emberi nemzetség helyett csonttollú angyal, ízeltlábakon rohanó baljós hírvivő, arctalan-aranysisakos robbantó, bölcsőszájú szemenincs démon, összetett szemű vak Teiresziász, fedeles szárnyú Cipolla-táltostücsök, dór stílusú uszony, krokodilkönnyes ökörszem sarjadt belőlük a képeken. Túlvilági reflexfényekben, pazar koloritban tolonganak a rovar-harcosok, csupasz izomköteg-Laokoónok. A művész – talán Kadmosz király? – keze minduntalan kinyúl a képből, rámutat az egymásnak zsúfolódó-tapadó úszóhártyás Achilles-sarkokra.

Delphoi ókori szentélyének kapuján ez állt: Gnothi szeauton! (Ismerd meg önmagad!) A festés lelkigyakorlat. Egy barátom, a keleti filozófia honi mestere az önmegjavítást a devolúció elméletével magyarázta nekem – miközben, hogy értsem a ráció gyengeségeinek bizonyítását, azt mondta: én vagyok az ő guruja. Turcsányi Antal a teremtés bizarr figuráinak összeszerkesztésével a tökéletességet célozza, és ezt demonstrálandó az ellenkezőjét festi, mint amit a törzsfejlődésből tudunk. A devolúció tana szerint ugyanis az eredetileg tökéletes teremtmény antropomorf rosszasága, balcselekedetei kristályosodnak tulajdonságainkká, és leválnak a nagy egészről. Ezekből lettek a fajok: a kígyó, a krokodil, a róka, a nyúl, a farkas vagy a medve. A mitológiák félig antropomorf, félig zoomorf lényei emberi gyengeségeinket beszélik el. Az emberi lét, a viszonylagosság, az esendőség: maga a devolúció.

A Torzó sorozat lényeinek gesztusai szétfeszítik a kompozíciót, miközben a színek kavargása épp a harmóniára épül. A Maszkok sorozat arcelemeinek, a kékszakállú, zöldfülű asszociációk dekomponálásában, majd az elemekből újjáépített arcokban a 20. századi pszichológiai tesztek, elsősorban a Szondi Lipót-féle ösztönanalízis kerekedik dekoratív képarchitektúrává. Néhol az árnyékolásszerű pászmák szinte az előtér–háttér perspektíváit sejtetik.

Az ember érzékei tökéletlenek, a festőé nem. Hajlamunk van hibázni, illúzióban élni, de az olyan tudós festő, mint Turcsányi Antal, képekkel végez szellemi ásatást, a láthatatlan régészet bizonyítékaival szolgál. A kulturális evolúció egyszerre spirituális devolúció, a lélek verbálisan nem kifejezhető tartalmainak kivetítése. Turcsányi festő filozófus, aki képekben kerüli el az írásbeliség illúziócsapdáját, a képekben átadható bölcselet mestere.

A fent említett CoBrA mozgalom szituacionista kiáltványában (1961) két vágy harcol: a Kunstkabinetek, Wunderkammerek keretezett világa, a Montmartre intim szelleme, a meditatív szemlélődés lehetősége és a média kéjérzete.[2] Turcsányi a filozófia, a festészet királyi útján járva nem a permanens forradalom, az örökös reformok felé tájékozódó alkotó. Talán ösztönösen, a lassan elfeledett tudás, a festészet tradícióinak bölcsességét prezentálja. A delphoi jósda felszólítása Turcsányi számára ezt jelenti: az istenek benned vannak, a festményeket a jellemed teszi jövővé.

 

Szegő György, a kiállítás kurátora

 

Jegyzetek:

[1] Barki Gergely: Monumentalitás és spontán kontempláció Turcsányi Antal művészetében. Kortárs, 2016/5. 60–64. o.

[2] Szegő György: Média, mágia, művészet. Ökotáj 39–40. szám. 2008. 62–63. o.

Jótanács

Ha egy névre vagy címre kattint az artRoll oldalakon, akkor az ikOn kilistázza, hogy az adott személy vagy esemény hol fordul elő az ikOn oldalain.