esemény
inside express IV. | Legkedvesebb kísérleteim | Barnaföldi Anna, Szécsényi-Nagy Loránd | Budapest Galéria

kurátor | Zsikla Mónika

megnyitó | 2018. január 18. 18:00

a kiállítást megnyitja | HAJDU ISTVÁN műkritikus, a Balkon főszerkesztője

a kiállítás bezárása | 2018. február 25.

A kiállítás a Balkon kortárs művészeti folyóirat és a Budapest Galéria együttműködésében jön létre. A Balkon által alapított, most negyedszer átadott INSIDER-díjat a folyóirat inside express című rovatában az elmúlt 12 hónapban bemutatkozó alkotók közül Barnaföldi Anna és Szécsényi-Nagy Loránd nyerte el. A művészek közös kiállítással mutatkoznak be a Budapest Galériában.
A kiállítás címét és tematikus keretét Öveges József 1957-től a Magyar Televízióban azonos címen sugárzott, közkedvelt tudománynépszerűsítő műsora adta. A Kossuth-díjas fizikus, közismert nevén Öveges professzor ismeretterjesztő sorozata nemcsak a mindennapok részeként láttatta a bonyolult fizikai és kémiai folyamatokat, hanem személyiségével és performatív előadásmódjának fesztelenségével mintegy beavatottá is tette a nézőt. A sorozatban bemutatott egyszerű, bárki által elvégezhető és megérthető kísérletek testközelbe hozták a természettudományos megfigyeléseket összegző, ám a laikusok által gyakran hozzáférhetetlennek tűnő képleteket.
Öveges professzor kísérletei nyomán Barnaföldi Anna és Szécsényi-Nagy Loránd tudományos-fantasztikus vizsgálódásai olyan kérdésekre keresik a válaszokat, hogy mi történne akkor, ha a tudományos képleteket műtárgyakként értelmeznénk? Milyen képet láthatunk, ha egy csillagászati távcsőben megfordul az alapfunkció? Hogyan működik a kontextusából kiemelt, fizikai törvényszerűséget szemléltető rajz egy tetszőlegesen kiválasztott bibliai idézettel párosítva? Milyen képet rögzít az egész napos expozíció során egy szolárgrafikához hasonlatos fotográfiai technika?
A Barnaföldi Anna rajz- és videoműve az Öveges professzor kísérleteihez kötődő reflexiókon túl változatos módon kapcsolódik az egykor (1899–1916) Budapesten működött Uránia Tudományos Színház szórakoztató ismeretterjesztő előadásaihoz.
Szécsényi-Nagy Loránd multimédia installációja és analóg fotósorozata a környezet csillagászati léptékű összefüggéseinek feltérképezéseire tesz kísérletet. Megfigyelései és leképezései olyan objektekre és meditatív folyamatokra fókuszálnak, mint a csillagászati távcső médiuma, a csillagok relatív mozgása vagy a mozgások által fokozatosan kirajzolódó pályaívek követése. Analóg fotósorozatának rögzítéséhez egy szolárgrafikához hasonlatos fotográfiai módszert is kikísérletezett.

Zsikla Mónika

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

The exhibition was organized in collaboration with Balkon Contemporary Art Magazine. The INSIDER Award, established by Balkon, was given to Anna Barnaföldi and Loránd Szécsényi-Nagy, who were selected from among the artists who appeared in the inside express section of the magazine over the course of 12 months. Barnaföldi and Szécsényi-Nagy will exhibit together at the Budapest Gallery.

The exhibition’s title and theme are borrowed from the television program by the same title which, beginning in 1957, was broadcast on Hungarian state-run television. The series strove to popularize science by incorporating complicated chemical and physical processes into everyday life. The program’s host was physicist József Öveges, a recipient of the Kossuth Award, who was commonly referred to as “Professor Öveges.” His personality and informal mannerisms ushered viewers into the world of science. The experiments presented in the program were simple to understand and easy to replicate, and they brought within a reach formulas summarizing scientific observations often a bit inaccessible to laymen.

Following the path blazed by Professor Öveges, the scientific-fantastic examinations of Anna Barnaföldi and Loránd Szécsényi-Nagy search for presumed or real answers to questions such as the following: What would happen if scientific formulas were interpreted as works of art? What kinds of images would we see if the basic functions inside a telescope were changed? How does an illustration of a law of physics behave out of context, coupled with an arbitrarily selected passage from the Bible? What sort of image does a full-day exposure record when a photographic technique similar to solar graphics is used? And is the simplest casual speech really sufficient to define physical and chemical concepts which are otherwise difficult to comprehend?

In addition to reflecting on the experiments of Professor Öveges, Anna Barnaföldi’s series of drawings and video works are also linked to the popular lecture-series which was held at the Uránia Academic Theatre in Budapest (1899–1916)

Loránd Szécsényi-Nagy’s multimedia installation and series of analogue photographs map the interconnections of our environment on an astronomical scale. His observations and mappings focus on objects and meditative processes such as the astronomical telescope as a medium, the relative movement of stars or the trajectories gradually created by motion. He has developed a photographic method, similar to solar prints, for fixing his series of analogue photographs.

Mónika Zsikla

Jótanács

Ha egy időpontra kattint, akkor az ikOn megmutatja, hogy erre a napra milyen eseményeket regisztráltak.