esemény
Elvágyódás | Mariya Kozhanova, Schild Tamás | Kortárs Művészetért Alapítvány

megnyitó | 2017. április 4. 19:00

a kiállítást megnyitja | Valerij Viktorovics Platonov

web | https://www.facebook.com/event...

a kiállítás bezárása | 2017. május 7.

cím | K11 Művészeti és Kulturális Központ, 1075 Budapest, Király u. 11,

Térkép

A K11 Művészeti és Kulturális Központ egy kettős kiállítás rendezésével kapcsolódik a főváros által is támogatott Budapest FotóFesztivál eseménysorozatához. Mariya Kozhanova és Schild Tamás munkáit az köti össze, hogy mindketten az elvágyódás valamilyen stációjával foglalkoznak.
Mariya Kozhanova kiállítását Valerij Viktorovics Platonov, az Orosz Kulturális Központ igazgatója nyitja meg. Schild Tamás munkái elé Surányi Mihály, a Kortárs Művészetért Alapítvány vezetője mond bevezetőt.

A megnyitón közreműködik:
Tajmanov Mónika - ének, Szabó Mátyás - basszusgitár, Szabó Kata - ének, gitár

Mariya Kozhanova: Declared Detachment / Kimondott Elszakadás

Mariya Kozhanova (1986) fiatal orosz fotográfus, akinek sorozata a „Declared Detachment”, amit talán a legpontosabban a „Kimondott elszakadás” címmel fordíthatnánk, olyan orosz fiatalokat állít a középpontba, akik a rendszerváltás utáni időkben nőttek fel és át kellett éljék azt a pusztulást, azoknak a valamikori értékeknek, elveknek, a társadalmi kohéziónak a pusztulását, melyek szüleiknek még fontosak voltak. Azon a mezsgyén kellett felnőniük, ahol a régi értékek már nem voltak érvényesek, az újak pedig, vagy még nem alakultak ki, vagy pedig nem voltak elfogadhatók számukra. Akkor milyen kor fiai és leányai is vagyunk? - tehették volna fel a kérdést. A saját identitás kialakításának szükségessé vezette őket a cosplay-hez, ahhoz, hogy a hasonló helyzetben lévő japán fiatalok mintájára ők is képzeletszülte hősök jelmezeibe bújjanak. Beöltözve a manga, az anime, a mozihősök világa nyújtotta jelmezekbe az általuk kínált közös tájékozódási pontok segítik őket abban, hogy egy olyan közösséghez tartozónak érezhessék magukat, melyet ők is szeretnek, és amiben őket is elfogadják, melyeknek a szabályait közösen alakítják, rituáléik mindegyikük számára fontosak.
Mariya Kozhanova a legfiatalabb orosz fotográfus generációhoz tartozik. 2001-ben lépett ki a nemzetközi porondra és azóta munkái megjelentek számos neves fesztiválon és galériában Szöultól Buenos Airesig és Brooklyntól Katmanduig. A budapesti K11 Művészeti és Kulturális Központ, Pozsony után a második Közép-európai helyszín, ahol bemutatásra kerül.

Schild Tamás : Nellys

Schild Tamás fotográfiái egy kis baranyai faluban készültek egy család körében. Az ő hősének esélyese sem volt, hogy azokkal a problémákkal szembesüljön, mint az orosz fotográfusnő kortársai. Az ő hősének sokkal drámaibb helyzetekben kellett, a középiskolát még be sem fejezve, dönteni. A hétköznapok, melyek reggeltől reggelig tartanak, melyek intenzitását a család, a barátok, a gyerekek folytonos jelenléte adja, nem adnak lehetőséget arra, hogy feltételes jövő idejű kérdéseket lehessen felvetni. Jelen van. Annak minden viharával, szelídségével, örömével, indulatával. Megélt jelen van. Az a jelen, ami nem ad lehetőséget arra, hogy ne azt éljék meg. Vagy csak ritkán.
Schild Tamás hősei az elfogadásban erősek.
Gothár Péter filmjében, a Megáll az időben, a fiúk anyja Kövesné, ott áll az ablakban és azt nézi, ahogy a férje felpakol a Csepel teherautóra és végleg eltűnik a család szeme elől. Ő megöleli a fiúkat és így tűzi ki a célt: „Hát akkor itt fogunk élni.”
Ahogy Schild Tamás hősei is.

Jótanács

Ne elégedjen meg az artKomm levelek olvasásával! Az ikOn weboldalán sokkal több információt talál az eseményekről.